https://e-budownictwo.pl
reklama

Niecodzienne badanie o polskich mieszkaniach. Mało kto się tego spodziewał

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Kto planuje kupić nieruchomość w 2025 roku? Młodzi są w mniejszości.
Kto planuje kupić nieruchomość w 2025 roku? Młodzi są w mniejszości. fot. 123rf
Kim są kupujący nieruchomości w 2025 roku? Młodzi w mniejszości, rodziny niespiesznie, a zwierzęta – coraz ważniejsze. Zaledwie jedna czwarta kupujących to osoby poniżej 35. roku życia, a tylko połowa to osoby w związkach małżeńskich. Takie wnioski płyną z analizy „To my. Kupujący 2025” przygotowanej przez ekspertów.

Spis treści

Pokolenie 55+ kupuje najczęściej

Kto planuje kupić nieruchomość w 2025 roku? Wbrew pozorom nie są to głównie młodzi ludzie. Jak wynika z analizy „To my. Kupujący 2025”, osoby poniżej 35. roku życia stanowią jedynie 25% planujących zakup mieszkania lub domu.

Nieprzypadkowo najwyższy odsetek osób planujących zakup nieruchomości stanowią osoby w wieku 55+ i jest to 31%. To nawet nieco większa grupa niż 35–44 lata (28%). Nie zapominajmy też, że kolejne 16% to reprezentanci dojrzałej grupy wiekowej 45–54 – wylicza Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.

Nieruchomosci-online.pl.

Warszawa dominuje, a mniejsze miasta i wieś też aktywne

Najwięcej osób zainteresowanych zakupem nieruchomości mieszka w województwach mazowieckim (20%) i małopolskim (12%). Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku Mazowsza aż 14 z 20% stanowią mieszkańcy samej Warszawy. Mieszkańcy okolicznych powiatów decydują się na zakup znacznie rzadziej.

Na przeciwnym biegunie znajdują się województwa wschodnie i opolskie. W podlaskim, warmińsko-mazurskim, podkarpackim i opolskim zakup nieruchomości planuje jedynie 2% respondentów.

Nieruchomosci-online.pl.

Choć największy udział wśród potencjalnych kupujących mają mieszkańcy dużych miast – powyżej 500 tys. (34%) oraz 100–500 tys. mieszkańców (29%) – to 21% pochodzi z miast do 100 tys., a 14% z terenów wiejskich. Ruch na rynku nie ogranicza się więc wyłącznie do aglomeracji.

Małżeństwo? Już nie dla wszystkich

Zmienia się także model życia prywatnego kupujących. Zaledwie 51% z nich żyje w związkach małżeńskich. Kolejne 18% to osoby w związkach nieformalnych, mieszkające razem.

Na dalszych miejscach znajdują się single (12%), osoby w nieformalnych związkach mieszkające osobno (6%), rozwiedzeni (5%), osoby w separacji (4%) i wdowcy/wdowy (1%).

Nieruchomosci-online.pl.

Niewysoki odsetek małżeństw wśród kupujących staje się nieco bardziej zrozumiały, kiedy popatrzymy na to, co o małżeństwie myślą uczestnicy rynku nieruchomości. Otóż ponad jedna trzecia ankietowanych jest zdania, że instytucja małżeństwa jest przestarzała. A dla jednej piątej od rodziny ważniejsi są przyjaciele – mówi Rafał Bieńkowski.

Dzieci – nie zawsze część codzienności

53% osób planujących zakup mieszkania lub domu to osoby mieszkające bez dzieci – niezależnie od tego, czy dzieci już się wyprowadziły, czy też ich nie ma. Z dziećmi mieszka 47% kupujących, przy czym dominują rodziny z dziećmi powyżej 7. roku życia.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zmiana sytuacji życiowej, w tym rosnące potrzeby dzieci, często jest jednym z głównych powodów przeprowadzki.

Nieruchomosci-online.pl

Zwierzęta jako członkowie rodziny

Zwierzęta mają coraz większy wpływ na decyzje mieszkaniowe. Aż 46% przyszłych nabywców opiekuje się psem, a 38% kotem.

Potwierdzeniem tego jest chociażby fakt, że „zwierzęta” to jedno z najczęściej wpisywanych słów kluczowych w polu tekstowym naszej wyszukiwarki przez użytkowników poszukujących mieszkania do wynajęcia. To słowo wpisywane jest częściej niż frazy dotyczące np. umeblowania czy remontu – mówi Rafał Bieńkowski.

Nieruchomosci-online.pl

Co więcej, relacja ze zwierzętami wykracza daleko poza aspekt praktyczny. 67% ankietowanych traktuje pupila jak członka rodziny, a 63% zabiera go wszędzie, gdzie tylko to możliwe.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Regiodom codziennie. Obserwuj Regiodom!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo