Spis treści
- Kluczowy odcinek DW 347 do generalnego remontu
- Nowa konstrukcja nawierzchni, chodniki i zatoki autobusowe
- Odwodnienie pod kontrolą: inwestycja w trwałość nawierzchni
- Nowe oznakowanie i doświetlenie przejść dla pieszych
- Stary przepust do rozbiórki, nowy obiekt na lata
- Etapowanie robót i ruch wahadłowy zamiast zamknięcia trasy
Kluczowy odcinek DW 347 do generalnego remontu
13 października 2025 r. Berger Bau podpisał z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu umowę na remont drogi wojewódzkiej nr 347 na odcinku Sośnica – Sadkówek. Wartość kontraktu wynosi 3 989 559,02 zł brutto, a termin zakończenia robót wyznaczono na 13 października 2026 r.
Zakres inwestycji obejmuje fragment od kilometra 1+630 do 3+750, czyli od skrzyżowania DW 347 z drogą 346 w Sośnicy do końca zabudowy Sadkówka. To ważny dojazd dla mieszkańców gminy Kąty Wrocławskie do dróg krajowych i autostrady A4. Dziś jezdnia o szerokości 6,0-6,5 m jest w złym stanie technicznym – z licznymi spękaniami, koleinami, ubytkami w warstwach bitumicznych i zamulonymi przepustami pod zjazdami.
Nowa konstrukcja nawierzchni, chodniki i zatoki autobusowe
Modernizacja drogi ma poprawić nośność i trwałość konstrukcji, a także dostosować parametry odcinka do aktualnych wymogów technicznych. Chodzi zarówno o samą jezdnię, jak i o elementy towarzyszące – zjazdy, skrzyżowania, chodniki oraz zatoki autobusowe obsługujące ruch lokalny.
– W ramach zadania przeprowadzimy kompleksowe roboty drogowe, odwodnieniowe i bezpieczeństwa ruchu. Przewidziano rozbiórkę istniejących warstw bitumicznych oraz wykonanie nowych konstrukcji jezdni. Odtworzone zostaną również chodniki z kostki betonowej, krawężniki i obrzeża, a wszystkie zjazdy i skrzyżowania zyskają nową konstrukcję nawierzchni. Modernizacji ulegną także zatoki autobusowe – mówi Grzegorz Serafin, Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w firmie Berger Bau.
Dla użytkowników oznacza to nie tylko gładszą i bardziej równą nawierzchnię, ale też uporządkowane krawędzie jezdni, bezpieczniejsze dojścia do przystanków i poprawę obsługi ruchu zbiorowego. Z perspektywy zarządcy drogi kluczowe jest wydłużenie trwałości konstrukcji oraz ograniczenie kosztów przyszłych napraw bieżących.
Odwodnienie pod kontrolą: inwestycja w trwałość nawierzchni
Jednym z najbardziej newralgicznych elementów każdej modernizacji drogi jest system odwodnienia. Niewłaściwe odprowadzanie wody opadowej i roztopowej przyspiesza degradację konstrukcji nawierzchni, powoduje powstawanie kolein, spękań i lokalnych podmyć, a zimą zwiększa ryzyko gołoledzi.
W projekcie DW 347 przewidziano kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodnej. Obejmie ono oczyszczenie i pogłębienie rowów przydrożnych, wymianę wpustów ulicznych i przykanalików oraz montaż korytek ściekowych w miejscach szczególnie narażonych na spływ powierzchniowy. Dzięki temu woda ma być szybko odprowadzana poza konstrukcję drogi, co przełoży się na jej trwałość i bezpieczeństwo użytkowników.
Nowe oznakowanie i doświetlenie przejść dla pieszych
Modernizacja DW 347 to nie tylko nowa nawierzchnia, ale także poprawa organizacji i bezpieczeństwa ruchu. Projekt zakłada odświeżenie i dostosowanie oznakowania poziomego i pionowego oraz wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń tam, gdzie natężenie ruchu i konfiguracja drogi tego wymagają.
– W zakresie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego firma wykona nowe oznakowanie pionowe i poziome, zamontuje barierki ochronne oraz słupki hektometrowe. Wykonane zostanie również doświetlenie przejść dla pieszych za pomocą lamp hybrydowych zasilanych energią słoneczną i wiatrową, wyposażonych w czujniki uruchamiające oświetlenie po wykryciu pieszego – dodaje Grzegorz Serafin.
Zastosowanie lamp hybrydowych pozwala ograniczyć zużycie energii z sieci i uniezależnić działanie oświetlenia od ewentualnych przerw w dostawach prądu. Detekcja pieszych zwiększa natomiast bezpieczeństwo na przejściach, zwłaszcza w godzinach wieczornych i przy trudnych warunkach pogodowych.
Stary przepust do rozbiórki, nowy obiekt na lata
Integralną częścią inwestycji jest rozbiórka i budowa nowego przepustu drogowego w km 2+947 w Sadkówku. Istniejący obiekt o konstrukcji kamiennej ze sklepieniem ceglanym jest w złym stanie technicznym – w spoinach pomiędzy ciosami kamiennymi występują spękania i ubytki, a sklepienie wykazuje przecieki i wykwity.
Nowy przepust ma zapewnić bezpieczny przejazd oraz trwałe zabezpieczenie przepływu wód pod drogą.
– Realizacja nowego obiektu obejmuje pełne odtworzenie infrastruktury drogowej na dojazdach. Wykonane zostaną roboty rozbiórkowe, przygotowawcze oraz budowlane, w tym wycinka i karczowanie drzew i krzewów, wykonanie nowego przepustu z fundamentem, montażem przewodu, zasypkami, podbudową, warstwami konstrukcyjnymi jezdni i umocnieniem skarp. Całość prac zakończy się montażem nowych barier ochronnych, co pozwoli na przywrócenie pełnej funkcjonalności obiektu i trwałe zabezpieczenie przepływu wód w rejonie inwestycji – wyjaśnia Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w Berger Bau.
Dla użytkowników drogi oznacza to eliminację potencjalnego „wąskiego gardła” oraz ryzyk związanych z eksploatacją obiektu w złym stanie technicznym – zarówno pod kątem nośności, jak i bezpieczeństwa w sytuacjach intensywnych opadów.
Etapowanie robót i ruch wahadłowy zamiast zamknięcia trasy
Prace terenowe mają rozpocząć się na przełomie listopada i grudnia 2025 r., po zatwierdzeniu projektu czasowej organizacji ruchu. Modernizacja będzie prowadzona etapami przy utrzymaniu przejezdności – zaplanowano ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
Taki model realizacji pozwala ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców i kierowców, którzy na co dzień korzystają z DW 347 jako ważnego dojazdu do dróg wyższych klas. Jednocześnie wymaga precyzyjnej koordynacji robót, zwłaszcza w sytuacji, gdy przy utrudnieniach na alternatywnej trasie – autostradzie A4 – część ruchu może przenosić się na drogę wojewódzką.
– Zakładamy, że całość robót drogowych i mostowych zostanie zakończona w październiku 2026 roku. Najbardziej wymagającym etapem przedsięwzięcia będzie prowadzenie prac w warunkach wzmożonego ruchu samochodowego, szczególnie w sytuacjach, gdy na trasie alternatywnej – autostradzie A4 – wystąpią utrudnienia. Dlatego kluczową rolę odegra tu precyzyjna koordynacja robót oraz zapewnienie pełnego bezpieczeństwa zarówno dla pracowników budowy, jak i kierowców – wskazuje Grzegorz Serafin.
Po zakończeniu inwestycji odcinek Sośnica – Sadkówek ma oferować standard odpowiadający aktualnym wymaganiom technicznym i bezpieczeństwa, stając się ważnym, nowoczesnym ogniwem lokalnego układu drogowego.









