https://e-budownictwo.pl
reklama

Koniec jazdy między dziurami. Ważna droga przejdzie generalny remont

Piotr Szymański
Opracowanie:
Zwężenia, sygnalizacja, ruch wahadłowy. Sprawdź, co czeka kierowców na remoncie pod Kątami Wrocławskimi
Zwężenia, sygnalizacja, ruch wahadłowy. Sprawdź, co czeka kierowców na remoncie pod Kątami Wrocławskimi fot. Paweł Relikowski
Remont niewiele ponad dwóch kilometrów drogi wojewódzkiej nr 347 między Sośnicą a Sadkówkiem może realnie zmienić komfort i bezpieczeństwo jazdy w południowo-zachodniej części powiatu wrocławskiego. Za niespełna 4 mln zł zostanie przebudowana zniszczona nawierzchnia, chodniki, zatoki autobusowe i system odwodnienia oraz wybudowany nowy przepust. Prace mają zakończyć się do października 2026 r., a na czas robót ruch będzie utrzymany w systemie wahadłowym.

Spis treści

Kluczowy odcinek DW 347 do generalnego remontu

13 października 2025 r. Berger Bau podpisał z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu umowę na remont drogi wojewódzkiej nr 347 na odcinku Sośnica – Sadkówek. Wartość kontraktu wynosi 3 989 559,02 zł brutto, a termin zakończenia robót wyznaczono na 13 października 2026 r.

Zakres inwestycji obejmuje fragment od kilometra 1+630 do 3+750, czyli od skrzyżowania DW 347 z drogą 346 w Sośnicy do końca zabudowy Sadkówka. To ważny dojazd dla mieszkańców gminy Kąty Wrocławskie do dróg krajowych i autostrady A4. Dziś jezdnia o szerokości 6,0-6,5 m jest w złym stanie technicznym – z licznymi spękaniami, koleinami, ubytkami w warstwach bitumicznych i zamulonymi przepustami pod zjazdami.

Nowa konstrukcja nawierzchni, chodniki i zatoki autobusowe

Modernizacja drogi ma poprawić nośność i trwałość konstrukcji, a także dostosować parametry odcinka do aktualnych wymogów technicznych. Chodzi zarówno o samą jezdnię, jak i o elementy towarzyszące – zjazdy, skrzyżowania, chodniki oraz zatoki autobusowe obsługujące ruch lokalny.

– W ramach zadania przeprowadzimy kompleksowe roboty drogowe, odwodnieniowe i bezpieczeństwa ruchu. Przewidziano rozbiórkę istniejących warstw bitumicznych oraz wykonanie nowych konstrukcji jezdni. Odtworzone zostaną również chodniki z kostki betonowej, krawężniki i obrzeża, a wszystkie zjazdy i skrzyżowania zyskają nową konstrukcję nawierzchni. Modernizacji ulegną także zatoki autobusowe – mówi Grzegorz Serafin, Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w firmie Berger Bau.

Dla użytkowników oznacza to nie tylko gładszą i bardziej równą nawierzchnię, ale też uporządkowane krawędzie jezdni, bezpieczniejsze dojścia do przystanków i poprawę obsługi ruchu zbiorowego. Z perspektywy zarządcy drogi kluczowe jest wydłużenie trwałości konstrukcji oraz ograniczenie kosztów przyszłych napraw bieżących.

Odwodnienie pod kontrolą: inwestycja w trwałość nawierzchni

Jednym z najbardziej newralgicznych elementów każdej modernizacji drogi jest system odwodnienia. Niewłaściwe odprowadzanie wody opadowej i roztopowej przyspiesza degradację konstrukcji nawierzchni, powoduje powstawanie kolein, spękań i lokalnych podmyć, a zimą zwiększa ryzyko gołoledzi.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W projekcie DW 347 przewidziano kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodnej. Obejmie ono oczyszczenie i pogłębienie rowów przydrożnych, wymianę wpustów ulicznych i przykanalików oraz montaż korytek ściekowych w miejscach szczególnie narażonych na spływ powierzchniowy. Dzięki temu woda ma być szybko odprowadzana poza konstrukcję drogi, co przełoży się na jej trwałość i bezpieczeństwo użytkowników.

Nowe oznakowanie i doświetlenie przejść dla pieszych

Modernizacja DW 347 to nie tylko nowa nawierzchnia, ale także poprawa organizacji i bezpieczeństwa ruchu. Projekt zakłada odświeżenie i dostosowanie oznakowania poziomego i pionowego oraz wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń tam, gdzie natężenie ruchu i konfiguracja drogi tego wymagają.

– W zakresie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego firma wykona nowe oznakowanie pionowe i poziome, zamontuje barierki ochronne oraz słupki hektometrowe. Wykonane zostanie również doświetlenie przejść dla pieszych za pomocą lamp hybrydowych zasilanych energią słoneczną i wiatrową, wyposażonych w czujniki uruchamiające oświetlenie po wykryciu pieszego – dodaje Grzegorz Serafin.

Zastosowanie lamp hybrydowych pozwala ograniczyć zużycie energii z sieci i uniezależnić działanie oświetlenia od ewentualnych przerw w dostawach prądu. Detekcja pieszych zwiększa natomiast bezpieczeństwo na przejściach, zwłaszcza w godzinach wieczornych i przy trudnych warunkach pogodowych.

Stary przepust do rozbiórki, nowy obiekt na lata

Integralną częścią inwestycji jest rozbiórka i budowa nowego przepustu drogowego w km 2+947 w Sadkówku. Istniejący obiekt o konstrukcji kamiennej ze sklepieniem ceglanym jest w złym stanie technicznym – w spoinach pomiędzy ciosami kamiennymi występują spękania i ubytki, a sklepienie wykazuje przecieki i wykwity.

Nowy przepust ma zapewnić bezpieczny przejazd oraz trwałe zabezpieczenie przepływu wód pod drogą.

– Realizacja nowego obiektu obejmuje pełne odtworzenie infrastruktury drogowej na dojazdach. Wykonane zostaną roboty rozbiórkowe, przygotowawcze oraz budowlane, w tym wycinka i karczowanie drzew i krzewów, wykonanie nowego przepustu z fundamentem, montażem przewodu, zasypkami, podbudową, warstwami konstrukcyjnymi jezdni i umocnieniem skarp. Całość prac zakończy się montażem nowych barier ochronnych, co pozwoli na przywrócenie pełnej funkcjonalności obiektu i trwałe zabezpieczenie przepływu wód w rejonie inwestycji – wyjaśnia Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w Berger Bau.

Dla użytkowników drogi oznacza to eliminację potencjalnego „wąskiego gardła” oraz ryzyk związanych z eksploatacją obiektu w złym stanie technicznym – zarówno pod kątem nośności, jak i bezpieczeństwa w sytuacjach intensywnych opadów.

Etapowanie robót i ruch wahadłowy zamiast zamknięcia trasy

Prace terenowe mają rozpocząć się na przełomie listopada i grudnia 2025 r., po zatwierdzeniu projektu czasowej organizacji ruchu. Modernizacja będzie prowadzona etapami przy utrzymaniu przejezdności – zaplanowano ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.

Taki model realizacji pozwala ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców i kierowców, którzy na co dzień korzystają z DW 347 jako ważnego dojazdu do dróg wyższych klas. Jednocześnie wymaga precyzyjnej koordynacji robót, zwłaszcza w sytuacji, gdy przy utrudnieniach na alternatywnej trasie – autostradzie A4 – część ruchu może przenosić się na drogę wojewódzką.

– Zakładamy, że całość robót drogowych i mostowych zostanie zakończona w październiku 2026 roku. Najbardziej wymagającym etapem przedsięwzięcia będzie prowadzenie prac w warunkach wzmożonego ruchu samochodowego, szczególnie w sytuacjach, gdy na trasie alternatywnej – autostradzie A4 – wystąpią utrudnienia. Dlatego kluczową rolę odegra tu precyzyjna koordynacja robót oraz zapewnienie pełnego bezpieczeństwa zarówno dla pracowników budowy, jak i kierowców – wskazuje Grzegorz Serafin.

Po zakończeniu inwestycji odcinek Sośnica – Sadkówek ma oferować standard odpowiadający aktualnym wymaganiom technicznym i bezpieczeństwa, stając się ważnym, nowoczesnym ogniwem lokalnego układu drogowego.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo