Spis treści
Nowa inwestycja mostowa w województwie lubuskim
30 września 2025 roku firma Berger Bau zawarła umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich Województwa Lubuskiego na realizację inwestycji obejmującej budowę dwóch mostów i przepustu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 138 w miejscowości Ostrów.
Wartość kontraktu wynosi 8 757 838,83 zł netto, a czas realizacji przedsięwzięcia określono na 15 miesięcy.
Projekt obejmuje szeroki zakres robót inżynieryjnych i drogowych na terenie gminy Sulęcin (powiat sulęciński, województwo lubuskie). Powstaną dwa nowe mosty – nad rzeką Postomią (w km 16+589) oraz nad kanałem Młynówka (w km 16+780), a także nowy przepust w km 16+661.
Inwestycja stanowi część modernizacji układu komunikacyjnego drogi wojewódzkiej nr 138 i ma strategiczne znaczenie dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku.
Nowe obiekty zastąpią przestarzałą infrastrukturę
Nowe mosty i przepust zastąpią istniejące konstrukcje, które od wielu lat nie spełniały współczesnych norm technicznych i wymogów bezpieczeństwa. Aby zapewnić ciągłość ruchu drogowego i pieszego podczas prac, Berger Bau wykona mosty tymczasowe nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka.
Zakres robót i założenia projektowe
Zgodnie z projektem, wszystkie istniejące obiekty – zarówno mosty, jak i przepust – zostaną całkowicie rozebrane. Nowe konstrukcje będą zaprojektowane i wykonane w oparciu o aktualne normy techniczne dotyczące klasy obciążenia mostów.
Każdy z nowych obiektów zostanie przystosowany do klasy I obciążenia pojazdami samochodowymi, co umożliwi bezpieczne użytkowanie przez pojazdy ciężkie i zwiększy trwałość infrastruktury.
– Most nad rzeką Postomią – dotychczasowy obiekt o rozpiętości 12,05 m i konstrukcji z betonowych dźwigarów prefabrykowanych typu Gromnik – zostanie zastąpiony nową, żelbetową konstrukcją przystosowaną do obecnych wymagań. Obiekt zyska jezdnię o wymaganej szerokości, chodnik oraz wydzieloną drogę pieszo-rowerową, zabezpieczoną balustradami i barieroporęczami – mówi Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie Berger Bau, i dodaje: – Z kolei most nad kanałem Młynówka, dotąd o rozpiętości 6,32 m, zostanie całkowicie przebudowany. Obok jezdni o nawierzchni bitumicznej przewidziano chodnik dla pieszych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt zakłada również zastąpienie starego przepustu o średnicy 1,0 m nową konstrukcją rurową z rury HDPE, przeniesioną z kilometrażu 16+607 na 16+661.
Mosty tymczasowe zapewnią płynność ruchu
W trakcie realizacji inwestycji kluczowym elementem będzie budowa mostów tymczasowych, które zapewnią ciągłość komunikacji. Berger Bau zaprojektuje i wykona obiekty nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka, umożliwiające wahadłowy ruch samochodowy sterowany sygnalizacją świetlną oraz ruch pieszy.

– Rozpiętość mostów tymczasowych została dobrana w taki sposób, aby zminimalizować ingerencję w koryta cieków wodnych, ograniczając tym samym zakres robót ziemnych i nasypowych. Tymczasowa infrastruktura zostanie rozebrana po zakończeniu zasadniczych prac, przywracając teren do stanu pierwotnego – wyjaśnia Piotr Królak z Berger Bau.
Realizacja wymagająca precyzyjnej koordynacji
Z technicznego punktu widzenia inwestycja w Ostrowie należy do najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie. Dla zespołu Berger Bau wyzwaniem będzie precyzyjne etapowanie prac, obejmujących zarówno roboty mostowe i drogowe, jak i prace branżowe towarzyszące – od wykonania kanalizacji deszczowej po odwodnienie układu komunikacyjnego.
– Szczególnie wymagającym elementem inwestycji będzie realizacja głębokiego fundamentowania pod podporami mostów, co wymaga wysokiej precyzji i zastosowania zaawansowanych technologii budowlanych. W planie prac znajdują się m.in. roboty ziemne, wykonanie fundamentów, przyczółków i konstrukcji przęseł, izolacje, odwodnienia, montaż desek gzymsowych, kap chodnikowych, barier i balustrad, a także finalne ułożenie nawierzchni jezdni i chodników – wylicza Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie Berger Bau.
Projekt zakończą roboty porządkowe, obejmujące profilowanie skarp, umocnienie stożków i dna rzeki oraz przywrócenie docelowej organizacji ruchu.
Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 138
Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowych mostów i przepustu, ale także rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 138, korektę jej przebiegu i przebudowę skrzyżowań z innymi drogami.
Projekt przewiduje wykonanie chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, zjazdów oraz nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery ochronne i balustrady. Ważnym elementem będzie także system odwodnienia drogowego, w tym kanalizacja deszczowa obejmująca cały układ komunikacyjny.
Dzięki temu inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowników, ale także przyczyni się do ochrony środowiska, zapewniając właściwe odprowadzanie wód opadowych.
Inwestycja w bezpieczeństwo i rozwój regionu
Nowe mosty i przepust w Ostrowie będą pełnić strategiczną funkcję w infrastrukturze południowej części województwa lubuskiego. Modernizacja DW138 poprawi płynność ruchu, bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji mostowych, zwiększając ich odporność na wzmożony transport ciężarowy.
– Inwestycja w Ostrowie to przykład realizacji, w której precyzja inżynierska spotyka się z troską o lokalną społeczność. Modernizacja infrastruktury mostowej i drogowej nie tylko zwiększy komfort kierowców, pieszych i rowerzystów, ale również wzmocni spójność komunikacyjną regionu, stanowiąc solidny fundament pod jego dalszy rozwój – podsumowuje Piotr Królak z Berger Bau.