https://e-budownictwo.pl
reklama

Kiedy urzędnik może bezkarnie zwlekać z terminowym załatwieniem sprawy?

redakcja.regiodom, Saveinvest Sp. z o.o., www.grunttozysk.pl
Urzędnik w pracyKiedy urzędnik może bezkarnie zwlekać z terminowym załatwieniem sprawy?
Urzędnik w pracyKiedy urzędnik może bezkarnie zwlekać z terminowym załatwieniem sprawy? fot. 123RF
W myśl prawa organy powinny rozpatrywać sprawy „bez zbędnej zwłoki". Tylko przyczyna niezależna od urzędników może uzasadniać i usprawiedliwiać opóźnienia i zwłoki w terminowym załatwianiu spraw.

Często spotykamy się z sytuacją, gdy składamy wnioski lub petycje do odpowiedniego organu, a nasze pismo pozostaje bez odpowiedzi przez długi czasu. Możemy wtedy dowodzić, że urzędnik nie zachował przewidzianych przez ustawę terminów dotyczących wydania decyzji.

Zwłoka dobrze uzasadniona z przyczyn niezależnych od urzędnika

Organy mogą tłumaczyć opóźnienie w rozstrzygnięciu sprawy jako konsekwencje okoliczności od niego niezależnych – jednak te muszą rzeczywiście uzasadniać zwłokę.

Przykładowo, jeśli ubiegamy się o odszkodowanie z jakiegoś tytułu i nie dostajemy odpowiedzi, a organ uzasadnia zwłokę zbyt dużą liczbą wniosków o odszkodowania, która napływa w danym momencie – nie jest to odpowiednia przyczyna, która usprawiedliwiałaby opóźnienie postępowania. Zbyt duża liczba spraw, z jakimi muszą borykać się urzędnicy, nie tłumaczy ewentualnych opóźnień w terminowym rozpatrzeniu naszego wniosku.

Podobnie jest z zasłanianiem się kwestią finansową – przykładowo brak pieniędzy na pokrycie kosztów postępowania administracyjnego nie może być przez organ przedstawiony jako rzeczywista przeszkoda, która uniemożliwia rozstrzygnięcie sprawy w przewidzianym przez ustawę terminie.

Rozważania te znajdują swoje potwierdzenie w wyrokach sądowych – m.in. Sąd Administracyjny w Warszawie (sygnatura: I SAB/Wa 325/2010) lub poznański WSA (II SAB/Po 14/2008). Według tych orzecznictw za niezależną od organu przyczynę opóźnienia sprawy nie można uznać ani charakteru przedłożonej do urzędu sprawy, ani znacznej liczby akurat w danym momencie przeprowadzanych przez dany organ postepowań lub niewystarczającej liczby pracowników.

Z przepisu art. 35 § 4 kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) wynika, że terminy załatwienia spraw określają czas efektywny, jakim dysponuje organ administracji publicznej załatwiający sprawę na jej rozpatrzenie i podjęcie decyzji. Do terminów tych nie zalicza się:

 

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności;
  • okresów zawieszenia postępowania;
  • okresów opóźnień powstałych z przyczyn powstałych z winy strony;
  • okresów opóźnień powstałych z przyczyn niezależnych od organu.

 

Okresy opóźnień powstałych z przyczyn niezależnych od organu, których nie wlicza się do terminów załatwiania spraw, to opóźnienia inne niż powstałe z winy strony, spowodowane działaniem czynników, na które organ nie miał wpływu. Mogą to być zarówno działania sił przyrody, jak i działania lub zaniechania innych organów, które są istotne dla rozstrzygnięcia sprawy.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jednak do terminów załatwienia spraw wlicza się także opóźnienia powstałe z winy organu prowadzącego postępowanie. Jak tłumaczy Bartosz Antos z portalu grunttozysk.pl zasięganie porady przez organ administracji u władz zwierzchnich, co do sposobu załatwienia sprawy, nie usprawiedliwia przekroczenia terminu jej załatwienia. Nie można przyjąć, aby w takiej sytuacji niezałatwienie sprawy w terminie następowało z przyczyny niezależnej od organu w rozumieniu art. 36 § 2 lub z przyczyny uzasadnionej w rozumieniu art. 38 k.p.a. 

Zatem, do przyczyn niezależnych od organu, o których mowa w art. 35 § 5 k.p.a., nie należy zaliczać:

  • zwłoki innego urzędu, który opóźnia nadesłanie do organu orzekającego odpowiedzi na wysłane pismo;
  • oczekiwanie na nadesłanie akt administracyjnych przez inny urząd orzekający;
  • przeprowadzenie uzupełniającego postępowania dowodowego przez organ niższej instancji.

W przypadku, gdy sytuacja wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego rozstrzygnięcie, co do zasady, powinno zostać wydane w ciągu miesiąca. Natomiast w sprawach bardziej skomplikowanych okres oczekiwania na wydania decyzji nie może przekroczyć dwóch miesięcy od daty wszczęcia postępowania. Jeśli chodzi o postępowanie o charakterze odwoławczym załatwienie sprawy powinno nastąpić w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo