https://e-budownictwo.pl
reklama

Wielka inwestycja, ale nie dla wszystkich. Przetargi tylko dla firm z UE

Oliwia Marciszewska
GDDKiA ogłasza nowe zasady przetargów na rozbudowę autostrady A2 między Warszawą a Łodzią
GDDKiA ogłasza nowe zasady przetargów na rozbudowę autostrady A2 między Warszawą a Łodzią fot. Jacek Zemła
GDDKiA ogłasza nowe zasady przetargów na rozbudowę autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Oferty firm spoza Unii Europejskiej, państw WTO oraz umów bilateralnych nie będą brane pod uwagę. To krok mający chronić krajowy rynek i wspierać polskich wykonawców.

Spis treści

Dyrekcja Generalna Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oficjalnie zamknęła drzwi dla przedsiębiorstw z tzw. państw trzecich w najnowszych przetargach na rozbudowę autostrady A2 na odcinku Warszawa–Łódź. Oznacza to, że do konkursu nie zostaną dopuszczone firmy spoza Unii Europejskiej, krajów będących stroną Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) oraz państw mających z UE podpisane umowy bilateralne lub regionalne dotyczące zamówień publicznych.

Decyzja dotyczy nie tylko bezpośrednich wykonawców, lecz także członków konsorcjów i podmiotów udostępniających zasoby, co zdecydowanie ogranicza udział zagranicznych firm spoza wskazanych obszarów.

Wsparcie dla polskich firm i rynku zamówień publicznych

GDDKiA podkreśla, że celem takiego kroku jest przede wszystkim ochrona polskiego i unijnego rynku zamówień publicznych oraz wzmocnienie pozycji rodzimych przedsiębiorstw budowlanych. To istotna wiadomość dla sektora budowlanego w Polsce, który od lat walczy o utrzymanie konkurencyjności wobec zagranicznych podmiotów.

Eksperci branżowi zauważają, że takie ograniczenia mogą pomóc w zapewnieniu stabilności i jakości inwestycji, a także zwiększyć udział firm lokalnych w jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat.

Przetarg i harmonogram inwestycji

Rozbudowa autostrady A2 na odcinku Warszawa-Łódź została podzielona na cztery części realizacyjne, a przetargi dotyczą poszerzenia istniejącej drogi o dodatkowe pasy ruchu.

GDDKiA planuje podpisanie umów z wybranymi wykonawcami w pierwszej połowie 2026 roku, co ma pozwolić na szybkie rozpoczęcie prac. Zakończenie rozbudowy zaplanowano na drugą połowę 2028 roku.

To ambitne przedsięwzięcie ma kluczowe znaczenie dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych tras w Polsce, a także dla rozwoju regionalnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo