Spis treści
Według GDDKiA podpisanie umów z wykonawcą poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy jest planowane na I połowę 2026 r., a zakończenie – na II połowę 2027 r.
18 ofert złożono w przetargu na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Przystępujemy do ich weryfikacji i oceny. Umowy z wykonawcami planujemy podpisać w połowie przyszłego roku. Rozbudowę 89 km autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu i 3 km trasy w obrębie węzła Łódź Północ podzieliliśmy na cztery odcinki realizacyjne. Zainteresowani wykonawcy mogli składać oferty na każdy z nich. W sumie wpłynęło 18 ofert, które złożyły cztery firmy i cztery konsorcja – czytamy w komunikacie.
Zamówienie dotyczyło kilku odcinków
W poszczególnych częściach zamówienia oferty były następujące:
odcinek węzeł Łódź Północ-Łyszkowice (27,9 km): pięć ofert o wartości od 374 do 512,2 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 536 mln zł,
odcinek Łyszkowice-granica województwa (21,8 km): sześć ofert o wartości od 321,4 do 442,4 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 492,7 mln zł,
odcinek granica województwa-węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km): cztery oferty o wartości od 344,8 do 435,3 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 437,5 mln zł,
odcinek węzeł Grodzisk Mazowiecki-węzeł Konotopa (17,2 km): trzy oferty o wartości od 256,9 do 361,8 mln zł, przy budżecie GDDKiA wynoszącym 341,2 mln zł.
Z dokumentacji załączonej do komunikatu wynika, że dla każdego odcinka najtańsza była oferta Strabagu.
Wszystkie oferty z wyjątkiem jednej mieszczą się w kwotach, jakie zamierzamy przeznaczyć na realizację poszczególnych odcinków. W przypadku każdej z ofert główne kryterium stanowi cena (80%). Kolejne 20% to kryterium pozacenowe, w którym punkty przyznamy za najbardziej efektywne wykorzystanie destruktu pozyskanego z rozbiórki istniejącej nawierzchni – napisała także GDDKiA.
Jedna z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce
Przypomniano, że autostrada A2 między Łodzią i Warszawą w ciągu ponad 13 lat swojego istnienia stała się jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce i jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Według ostatnich pomiarów ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia tą drogą waha się od ponad 50 tysięcy w okolicy Łodzi do blisko 100 tysięcy w Warszawie. Dlatego GDDKiA chce dobudować dodatkowe pasy ruchu.
Już na etapie projektowania i budowy uwzględniliśmy rezerwę terenu pod rozbudowę (w pasie rozdziału) i dostosowaliśmy wielkość obiektów inżynierskich. Po rozbudowie droga na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęliśmy jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ – czytamy dalej w komunikacie.
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji ostatnich lat. W jej trakcie konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na "normalnych" budowach. Najistotniejsze jest założenie, że prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. To z kolei wymusi opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów. Dyrekcja podkreśla, że ma w tym zakresie bogate doświadczenia, które zebrała przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim czy DK1 do standardu autostrady.
Strabag w Polsce jest częścią europejskiego koncernu budowlanego, będącego od 180 lat synonimem jakości w budownictwie, realizującego na świecie ponad 15 tys. projektów rocznie Obecnie głównymi udziałowcami Strabag SE są Haselsteiner Family Foundation (Fundacja Rodziny Haselsteiner), Raiffeisen-Holding Niederösterreich-Wien i UNIQA Insurance Group. W przeszłości znaczącym akcjonariuszem była również rosyjska grupa MKAO "Rasperia Trading Limited" (dawniej powiązana z Olegiem Deripaską), jednak ze względu na sankcje, udziały te podlegają restrykcjom i zostały wyłączone z wpływu na zarządzanie firmą.
Źródło: isbnews








