https://e-budownictwo.pl
reklama

Inwestycja za 800 mln zł podzieliła mieszkańców. Chcą całkowitej zmiany trasy

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
W Gdańsku planowana jest budowa 3,75 km nowej linii tramwajowej z modernizacją 0,6 km istniejącej, tworzenie 7 przystanków i budowa 280-metrowego tunelu.
W Gdańsku planowana jest budowa 3,75 km nowej linii tramwajowej z modernizacją 0,6 km istniejącej, tworzenie 7 przystanków i budowa 280-metrowego tunelu. fot. KAROLINA MISZTAL / POLSKA PRESS
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła postęp w projekcie budowy nowej linii tramwajowej łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. Zakończono pierwszy etap przetargu i zakwalifikowano aż 14 firm i konsorcjów do drugiej fazy, co przybliża realizację tej wartej ponad 800 milionów złotych inwestycji.

Spis treści

Przetarg na budowę nowej linii tramwajowej

W poniedziałek przedstawicielka DRMG Aneta Niezgoda poinformowała, że rusza drugi etap przetargu na budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz (GPW) wraz z drogą rowerową i przebudową infrastruktury drogowej. Dzięki dwuetapowej formule przetargu, weryfikacji wniosków i formalnej analizie udało się przeprowadzić szczegółową selekcję ofert.

We wrześniu br. Niezgoda powiedziała PAP, że przetarg na budowę trasy prowadzony jest w formule dwuetapowej. Proces ten pozwala na dokładne sprawdzenie wszystkich aspektów formalnych i prawnych zgłoszeń. Jak dodała Niezgoda, zgłoszenia były w ostatnim czasie analizowane pod względem formalno-prawnym, co umożliwiło wyłonienie 14 firm i konsorcjów do kolejnego etapu. Wśród nich znajdują się m.in. Torpol, Budimex i Strabag.

Szczegółowy zakres inwestycji

Projekt budowy nowej linii tramwajowej obejmuje szereg kluczowych elementów infrastrukturalnych. Planowana jest budowa 3,75 km nowej linii tramwajowej z modernizacją 0,6 km istniejącej, tworzenie siedmiu przystanków, w tym jednego węzła przesiadkowego, a także budowa 280-metrowego tunelu. Dodatkową wartość projektowi przydają nowe trasy rowerowe oraz modernizacja dróg.

Nowa trasa zapewni połączenie pomiędzy dzielnicami Piecki-Migowo a Wrzeszczem, co ma przyczynić się do znaczącego usprawnienia komunikacji miejskiej. Czy wiesz, że nową linią ma korzystać aż ponad 2,5 tysiąca pasażerów na godzinę w godzinach szczytu? To świetna wiadomość dla mieszkańców, którzy zyskają szybki i niezawodny środek transportu niezależny od korków.

Kontrowersje i społeczne obawy wokół projektu

Pomimo wielu korzyści, projekt spotyka się także z oporem mieszkańców niektórych rejonów Gdańska, w szczególności ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu. Powodem ich sprzeciwu są obawy dotyczące zagrożeń dla lokalnych zabytków oraz przewidywane konflikty społeczne, które może wywołać realizacja inwestycji.

W odpowiedzi na przedstawiony przebieg trasy, mieszkańcy zaproponowali alternatywną trasę przez ulicę Do Studzienki, co ich zdaniem byłoby tańszym i lepiej ocenianym przez miejskich ekspertów rozwiązaniem. Problemem jest również brak przeprowadzonych konsultacji społecznych, co wzbudza dodatkowe kontrowersje wśród lokalnej społeczności. Proponowane przez mieszkańców modyfikacje mogłyby wpłynąć na przebieg realizacji inwestycji i jej długofalowe efekty.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

źródło: PAP

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo