https://e-budownictwo.pl
reklama

Rozbiorą stare i zbudują nowe. Nowa inwestycja za 8,7 mln zł

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Berger Bau podpisał umowę na realizację dwóch mostów oraz przepustu drogowego. Na zdjęciu stan obecny mostu nad kanałem Młynówka.
Berger Bau podpisał umowę na realizację dwóch mostów oraz przepustu drogowego. Na zdjęciu stan obecny mostu nad kanałem Młynówka. fot. Berger Bau
Firma Berger Bau podpisała umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich Województwa Lubuskiego na budowę dwóch mostów i przepustu w miejscowości Ostrów. Inwestycja o wartości ponad 8,7 mln zł netto ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i przepustowości drogi wojewódzkiej nr 138.

Spis treści

Nowa inwestycja mostowa w województwie lubuskim

30 września 2025 roku firma Berger Bau zawarła umowę z Zarządem Dróg Wojewódzkich Województwa Lubuskiego na realizację inwestycji obejmującej budowę dwóch mostów i przepustu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 138 w miejscowości Ostrów.

Wartość kontraktu wynosi 8 757 838,83 zł netto, a czas realizacji przedsięwzięcia określono na 15 miesięcy.

Projekt obejmuje szeroki zakres robót inżynieryjnych i drogowych na terenie gminy Sulęcin (powiat sulęciński, województwo lubuskie). Powstaną dwa nowe mosty – nad rzeką Postomią (w km 16+589) oraz nad kanałem Młynówka (w km 16+780), a także nowy przepust w km 16+661.

Inwestycja stanowi część modernizacji układu komunikacyjnego drogi wojewódzkiej nr 138 i ma strategiczne znaczenie dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku.

Nowe obiekty zastąpią przestarzałą infrastrukturę

Nowe mosty i przepust zastąpią istniejące konstrukcje, które od wielu lat nie spełniały współczesnych norm technicznych i wymogów bezpieczeństwa. Aby zapewnić ciągłość ruchu drogowego i pieszego podczas prac, Berger Bau wykona mosty tymczasowe nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka.

Zakres robót i założenia projektowe

Zgodnie z projektem, wszystkie istniejące obiekty – zarówno mosty, jak i przepust – zostaną całkowicie rozebrane. Nowe konstrukcje będą zaprojektowane i wykonane w oparciu o aktualne normy techniczne dotyczące klasy obciążenia mostów.

Każdy z nowych obiektów zostanie przystosowany do klasy I obciążenia pojazdami samochodowymi, co umożliwi bezpieczne użytkowanie przez pojazdy ciężkie i zwiększy trwałość infrastruktury.

Most nad rzeką Postomią – dotychczasowy obiekt o rozpiętości 12,05 m i konstrukcji z betonowych dźwigarów prefabrykowanych typu Gromnik – zostanie zastąpiony nową, żelbetową konstrukcją przystosowaną do obecnych wymagań. Obiekt zyska jezdnię o wymaganej szerokości, chodnik oraz wydzieloną drogę pieszo-rowerową, zabezpieczoną balustradami i barieroporęczami – mówi Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie Berger Bau, i dodaje: – Z kolei most nad kanałem Młynówka, dotąd o rozpiętości 6,32 m, zostanie całkowicie przebudowany. Obok jezdni o nawierzchni bitumicznej przewidziano chodnik dla pieszych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Projekt zakłada również zastąpienie starego przepustu o średnicy 1,0 m nową konstrukcją rurową z rury HDPE, przeniesioną z kilometrażu 16+607 na 16+661.

Mosty tymczasowe zapewnią płynność ruchu

W trakcie realizacji inwestycji kluczowym elementem będzie budowa mostów tymczasowych, które zapewnią ciągłość komunikacji. Berger Bau zaprojektuje i wykona obiekty nad rzeką Postomią i kanałem Młynówka, umożliwiające wahadłowy ruch samochodowy sterowany sygnalizacją świetlną oraz ruch pieszy.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rozpiętość mostów tymczasowych została dobrana w taki sposób, aby zminimalizować ingerencję w koryta cieków wodnych, ograniczając tym samym zakres robót ziemnych i nasypowych. Tymczasowa infrastruktura zostanie rozebrana po zakończeniu zasadniczych prac, przywracając teren do stanu pierwotnego – wyjaśnia Piotr Królak z Berger Bau.

Realizacja wymagająca precyzyjnej koordynacji

Z technicznego punktu widzenia inwestycja w Ostrowie należy do najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie. Dla zespołu Berger Bau wyzwaniem będzie precyzyjne etapowanie prac, obejmujących zarówno roboty mostowe i drogowe, jak i prace branżowe towarzyszące – od wykonania kanalizacji deszczowej po odwodnienie układu komunikacyjnego.

Szczególnie wymagającym elementem inwestycji będzie realizacja głębokiego fundamentowania pod podporami mostów, co wymaga wysokiej precyzji i zastosowania zaawansowanych technologii budowlanych. W planie prac znajdują się m.in. roboty ziemne, wykonanie fundamentów, przyczółków i konstrukcji przęseł, izolacje, odwodnienia, montaż desek gzymsowych, kap chodnikowych, barier i balustrad, a także finalne ułożenie nawierzchni jezdni i chodników – wylicza Piotr Królak, Kierownik Działu Przygotowania Produkcji – Budownictwo Mostowe w firmie Berger Bau.

Projekt zakończą roboty porządkowe, obejmujące profilowanie skarp, umocnienie stożków i dna rzeki oraz przywrócenie docelowej organizacji ruchu.

Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 138

Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowych mostów i przepustu, ale także rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 138, korektę jej przebiegu i przebudowę skrzyżowań z innymi drogami.

Projekt przewiduje wykonanie chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, zjazdów oraz nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery ochronne i balustrady. Ważnym elementem będzie także system odwodnienia drogowego, w tym kanalizacja deszczowa obejmująca cały układ komunikacyjny.

Dzięki temu inwestycja nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowników, ale także przyczyni się do ochrony środowiska, zapewniając właściwe odprowadzanie wód opadowych.

Inwestycja w bezpieczeństwo i rozwój regionu

Nowe mosty i przepust w Ostrowie będą pełnić strategiczną funkcję w infrastrukturze południowej części województwa lubuskiego. Modernizacja DW138 poprawi płynność ruchu, bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji mostowych, zwiększając ich odporność na wzmożony transport ciężarowy.

Inwestycja w Ostrowie to przykład realizacji, w której precyzja inżynierska spotyka się z troską o lokalną społeczność. Modernizacja infrastruktury mostowej i drogowej nie tylko zwiększy komfort kierowców, pieszych i rowerzystów, ale również wzmocni spójność komunikacyjną regionu, stanowiąc solidny fundament pod jego dalszy rozwój – podsumowuje Piotr Królak z Berger Bau.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo