Spis treści
Podaż: parki handlowe wciąż na fali
– Wyniki za trzeci kwartał wskazują na dość stabilną sytuację po stronie nowej podaży rynku handlowego – w tym czasie wprowadzono bowiem ok. 90 tys. mkw. nowej powierzchni, co jest niemal identycznym wynikiem jak w drugim kwartale, a nowe otwarcia obejmowały głównie parki handlowe. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga obecnie nieco ponad 17 mln mkw. – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research Poland, Cushman & Wakefield.
Największym nowo otwartym obiektem był S1 Włocławek (17 tys. mkw., deweloper Saller), powstały w miejscu dawnego centrum handlowego z hipermarketem Tesco. Do znaczących inwestycji należą także M Park Ciechanów i Przystanek Karkonosze w Miłkowie koło Karpacza. W trzecim kwartale rynek powiększył się łącznie o siedem nowych parków handlowych, a dwa istniejące obiekty – w Iławie i Wrocławiu – zostały rozbudowane.
– Wolumen realizowanych projektów stale rośnie, a z każdym kwartałem notowane są kolejne rekordy. Na koniec września w budowie znajdowało się aż 618 000 mkw. powierzchni handlowej i tym samym aktywność deweloperska była najwyższa od 2018 roku. Na rynku niezmiennie dominują parki handlowe – obecnie powstaje aż 480 000 mkw. tego typu powierzchni, najwięcej w historii. Około 50% z tej powierzchni znajduje się w miastach i miejscowościach o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 50 tys. osób, zlokalizowanych poza głównymi 30 aglomeracjami, co wskazuje na rosnącą rolę mniejszych rynków handlowych – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
Popyt: nowe marki wchodzą do Polski
Trzeci kwartał przyniósł siedem debiutów marek, które wcześniej nie były obecne na polskim rynku w formacie stacjonarnym. Wśród nich znalazły się m.in. Carhartt WIP, MiniSo, DRM-LND, ZAG Bijoux, a także ukraińskie brandy Ocean i One By One oraz perfumeria Almarah Perfumes. Trzy z tych marek wybrały na swoją pierwszą lokalizację Złote Tarasy w Warszawie.
Sprzedaż detaliczna: odbicie w kategoriach wyposażenia wnętrz
– W lipcu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 4,8% r/r, a w sierpniu o 3,1% r/r. W sierpniu pozytywnie wyróżniły się kategorie szczególnie ważne dla centrów handlowych, takie jak „Tekstylia, odzież i obuwie” oraz „Meble, RTV, AGD”, które zanotowały wzrost o odpowiednio 18,9% r/r i 13,9% r/r – komentuje Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

Po okresie spadków w latach 2023–2024 sprzedaż dóbr trwałego użytku ponownie rośnie, co może być związane z wysokim poziomem zaufania konsumenckiego – jednym z najwyższych w Unii Europejskiej.
Odwiedzalność i obroty: wrzesień przyniósł wzrost
– Średnia odwiedzalność centrów handlowych w trzecim kwartale sięgnęła ok. 425 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt. Najlepszym miesiącem był sierpień, ale tylko wrzesień odnotował wzrost rok do roku – o 3,3%. Analizując wpływy finansowe najemców, widać wzrost o nieco ponad 3% – mówi Ewelina Staruch.
Największe wzrosty obrotów dotyczyły usług, gastronomii i rozrywki – odpowiednio o 8% i 6%. Branża gastronomiczna wciąż jednak zmaga się z rosnącymi kosztami działalności, co ogranicza realne zyski mimo wyższych obrotów.
Czynsze: najlepsze lokalizacje z potencjałem wzrostu
– Średnie czynsze w najlepszych obiektach tzw. “prime” wzrosły rokrocznie we wszystkich trzech formatach – centrach, parkach i na ulicach handlowych. Wzrosty przekraczają coroczną indeksację inflacyjną, co pokazuje, że popyt na flagowe lokale pozostaje wysoki, a dostępność najlepszych powierzchni jest ograniczona – podkreśla Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services Poland, Cushman & Wakefield.
Najmocniej rosną czynsze w parkach handlowych – o 12,5% r/r – przy stabilnych stawkach w segmencie centrów i ulic handlowych. Format parków handlowych, elastyczny i dopasowany do mniejszych miast, utrzymuje pozycję lidera pod względem aktywności inwestycyjnej i najemczej.
Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) to jedna z największych na świecie firm doradczych działających na rynku nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. osób w blisko 400 biurach w 60 krajach. W 2024 roku przychody firmy wyniosły 9,4 mld USD. Spółka oferuje kompleksowe usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami, pośrednictwa w najmie, wycen i doradztwa inwestycyjnego.