https://e-budownictwo.pl
reklama

Padł historyczny rekord. Buduje się najwięcej, rośnie sprzedaż i obroty najemców

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Powierzchnia parków handlowych w budowie jest najwyższa w historii, a deweloperzy prowadzą intensywną ekspansję w mniejszych miejscowościach. Ponadto miesiące letnie przyniosły dalsze wzrosty sprzedaży detalicznej. W tym czasie rosły też obroty najemców centrów handlowych.
Powierzchnia parków handlowych w budowie jest najwyższa w historii, a deweloperzy prowadzą intensywną ekspansję w mniejszych miejscowościach. Ponadto miesiące letnie przyniosły dalsze wzrosty sprzedaży detalicznej. W tym czasie rosły też obroty najemców centrów handlowych.
Aktywność deweloperów w sektorze handlowym utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Jak wynika z najnowszego raportu Cushman & Wakefield, w Polsce powstaje obecnie największa w historii powierzchnia parków handlowych. To wyraźny kontrast wobec ostudzonego rynku biurowego i magazynowego. Deweloperzy koncentrują się dziś przede wszystkim na mniejszych miastach, co pokazuje, że ten format powoli zaczyna wysycać rynek. Jednocześnie lato przyniosło wzrost sprzedaży detalicznej oraz wyższe obroty najemców centrów handlowych.

Spis treści

Podaż: parki handlowe wciąż na fali

– Wyniki za trzeci kwartał wskazują na dość stabilną sytuację po stronie nowej podaży rynku handlowego – w tym czasie wprowadzono bowiem ok. 90 tys. mkw. nowej powierzchni, co jest niemal identycznym wynikiem jak w drugim kwartale, a nowe otwarcia obejmowały głównie parki handlowe. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga obecnie nieco ponad 17 mln mkw. – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research Poland, Cushman & Wakefield.

Największym nowo otwartym obiektem był S1 Włocławek (17 tys. mkw., deweloper Saller), powstały w miejscu dawnego centrum handlowego z hipermarketem Tesco. Do znaczących inwestycji należą także M Park Ciechanów i Przystanek Karkonosze w Miłkowie koło Karpacza. W trzecim kwartale rynek powiększył się łącznie o siedem nowych parków handlowych, a dwa istniejące obiekty – w Iławie i Wrocławiu – zostały rozbudowane.

– Wolumen realizowanych projektów stale rośnie, a z każdym kwartałem notowane są kolejne rekordy. Na koniec września w budowie znajdowało się aż 618 000 mkw. powierzchni handlowej i tym samym aktywność deweloperska była najwyższa od 2018 roku. Na rynku niezmiennie dominują parki handlowe – obecnie powstaje aż 480 000 mkw. tego typu powierzchni, najwięcej w historii. Około 50% z tej powierzchni znajduje się w miastach i miejscowościach o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 50 tys. osób, zlokalizowanych poza głównymi 30 aglomeracjami, co wskazuje na rosnącą rolę mniejszych rynków handlowych – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Popyt: nowe marki wchodzą do Polski

Trzeci kwartał przyniósł siedem debiutów marek, które wcześniej nie były obecne na polskim rynku w formacie stacjonarnym. Wśród nich znalazły się m.in. Carhartt WIP, MiniSo, DRM-LND, ZAG Bijoux, a także ukraińskie brandy Ocean i One By One oraz perfumeria Almarah Perfumes. Trzy z tych marek wybrały na swoją pierwszą lokalizację Złote Tarasy w Warszawie.

Sprzedaż detaliczna: odbicie w kategoriach wyposażenia wnętrz

– W lipcu sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 4,8% r/r, a w sierpniu o 3,1% r/r. W sierpniu pozytywnie wyróżniły się kategorie szczególnie ważne dla centrów handlowych, takie jak „Tekstylia, odzież i obuwie” oraz „Meble, RTV, AGD”, które zanotowały wzrost o odpowiednio 18,9% r/r i 13,9% r/r – komentuje Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Po okresie spadków w latach 2023–2024 sprzedaż dóbr trwałego użytku ponownie rośnie, co może być związane z wysokim poziomem zaufania konsumenckiego – jednym z najwyższych w Unii Europejskiej.

Odwiedzalność i obroty: wrzesień przyniósł wzrost

– Średnia odwiedzalność centrów handlowych w trzecim kwartale sięgnęła ok. 425 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt. Najlepszym miesiącem był sierpień, ale tylko wrzesień odnotował wzrost rok do roku – o 3,3%. Analizując wpływy finansowe najemców, widać wzrost o nieco ponad 3% – mówi Ewelina Staruch.

Największe wzrosty obrotów dotyczyły usług, gastronomii i rozrywki – odpowiednio o 8% i 6%. Branża gastronomiczna wciąż jednak zmaga się z rosnącymi kosztami działalności, co ogranicza realne zyski mimo wyższych obrotów.

Czynsze: najlepsze lokalizacje z potencjałem wzrostu

– Średnie czynsze w najlepszych obiektach tzw. “prime” wzrosły rokrocznie we wszystkich trzech formatach – centrach, parkach i na ulicach handlowych. Wzrosty przekraczają coroczną indeksację inflacyjną, co pokazuje, że popyt na flagowe lokale pozostaje wysoki, a dostępność najlepszych powierzchni jest ograniczona – podkreśla Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services Poland, Cushman & Wakefield.

Najmocniej rosną czynsze w parkach handlowych – o 12,5% r/r – przy stabilnych stawkach w segmencie centrów i ulic handlowych. Format parków handlowych, elastyczny i dopasowany do mniejszych miast, utrzymuje pozycję lidera pod względem aktywności inwestycyjnej i najemczej.

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) to jedna z największych na świecie firm doradczych działających na rynku nieruchomości komercyjnych. Zatrudnia ok. 52 tys. osób w blisko 400 biurach w 60 krajach. W 2024 roku przychody firmy wyniosły 9,4 mld USD. Spółka oferuje kompleksowe usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami, pośrednictwa w najmie, wycen i doradztwa inwestycyjnego.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo