Maty podpodsypkowe Epufloor Eputrack UBM/SBM 600/15 zostały zamontowane na przełomie 2023 i 2024 roku i od września 2025 r. przenoszą pierwsze obciążenia od osi pojazdów szynowych. To jeden z pierwszych fragmentów nowej infrastruktury kolejowej w Małopolsce, gdzie wykorzystano tego typu rozwiązanie. Zastosowanie mat pozwala znacząco ograniczyć przenoszenie drgań generowanych przez ruch pociągów, co przekłada się na poprawę trwałości obiektów mostowych oraz komfort użytkowników infrastruktury.
Wibroizolacja torów to obecnie jeden z kluczowych elementów modernizacji linii kolejowych, szczególnie tam, gdzie szlak przebiega przez tereny zurbanizowane lub obiekty inżynieryjne wymagające ochrony. Dzięki takim rozwiązaniom zmniejsza się ryzyko przyspieszonego zużycia konstrukcji, a tym samym wydłuża się okres ich eksploatacji i obniżają koszty utrzymania w przyszłości.
Prace na odcinku A1 zostały zrealizowane przez firmę Budimex w ramach strategicznego projektu „Podłęże–Piekiełko”. To inwestycja, która ma zasadniczo zmienić dostępność komunikacyjną południowej Małopolski. Modernizacja linii nr 104 jest jednym z kluczowych elementów przedsięwzięcia – docelowo pozwoli skrócić czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza do około godziny, a do Zakopanego do 90 minut.
Całkowita wartość inwestycji na tym odcinku wynosi 366 mln zł netto. Projekt „Podłęże–Piekiełko” realizowany przez PKP PLK S.A. obejmuje nie tylko modernizację istniejących tras, ale także budowę nowych odcinków kolejowych. Łącznie przedsięwzięcie ma poprawić standard podróży w regionie i zwiększyć atrakcyjność transportu kolejowego jako alternatywy dla ruchu samochodowego.
