https://e-budownictwo.pl
reklama

Setki kilometrów torów, miliardy złotych. Tak będzie wyglądał 2026 na kolei

Dorota Mariańska
W 2026 roku mają zakończyć się postępowania przetargowe i rozpocząć prace budowlane na dwóch kolejnych fragmentach linii kolejowej nr 8. Obecnie trwają postępowania przetargowe na przebudowę odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa oraz odcinka Miąsowa – Sitkówka Nowiny.
W 2026 roku mają zakończyć się postępowania przetargowe i rozpocząć prace budowlane na dwóch kolejnych fragmentach linii kolejowej nr 8. Obecnie trwają postępowania przetargowe na przebudowę odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa oraz odcinka Miąsowa – Sitkówka Nowiny. fot. Piotr Hamarnik/PKP PLK
Podobnie, jak w tym roku, również i w przyszłym na torach będzie sporo się działo. Zakończą się prace na trasie w kierunku Kołobrzegu, na linii Wrocław-Szczecin czy odcinku Giżycko-Korsze. Jednocześnie w przyszłym roku rozpocznie się m.in. modernizacja ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin: między Warszawą Wawer a Otwockiem. Ruszą też prace na odcinku Białystok – Ełk, w ramach trasy Rail Baltica.

Spis treści

Inwestycje kolejowe, które są prowadzone i zakończą się w 2026 r.

Trwa budowa drugiego toru na szlaku Oborniki Wielkopolskie Miasto – Oborniki Wielkopolskie (linia Poznań – Piła) wraz z mijanką w Parkowie i budową drugiego przęsła mostu nad Wartą w Obornikach.

– Dzięki pracom zlikwidowane zostanie „wąskie gardło” na najbardziej obciążonym odcinku trasy, istotnej w ruchu regionalnym i międzywojewódzkim. Realizowane roboty o blisko 10 proc. zwiększą liczbę dwutorowych odcinków na linii Poznań – Piła. Trasą kursuje ok. 70 pociągów pasażerskich i towarowych w ciągu doby – informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zakończenie inwestycji za ok. 100 mln zł z KPO planowane jest na drugą połowę 2026 r. Jak jednocześnie zaznacza Karol Jakubowski, na bieżąco analizowane są również możliwości kolejnych prac na trasie, takich jak np. budowa drugiego toru na pozostałym odcinku.

Prace trwają także na ważnej trasie łączącej Dolny Śląsk z zachodniopomorskimi portami. Remontowana jest  „Nadodrzanka”, czyli linia Wrocław – Szczecin.

– Dzięki remontowi torów na ok. 200 km odcinku m.in. na odcinku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański oraz Kostrzyn – Namyślin zlikwidowane zostaną obecne ograniczenia, a pociągi ponownie pojadą z rozkładową prędkością do 140 km/h. Obecnie, w zależności od odcinka, prędkość wynosi od 60 do 120 km/h – wskazuje przedstawiciel PKP PLK.

Jak dodaje, na objętych pracami odcinkach wyregulowana zostanie m.in. sieć trakcyjna. Wyremontowane mają być też rozjazdy m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów oraz Kostrzyn.

Wraz z pracami w sąsiednich regionach umożliwi to skrócenie czasu przejazdu najszybszych pociągów, np. między Wrocławiem a Zieloną Górą nawet o 18 min. W przypadku pociągów towarowych prędkość wzrośnie do 100 km/h. Obecnie, w zależności od odcinka, prędkość pociągów towarowych wynosi średnio 60 km/h. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy także przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów – przekonuje Karol Jakubowski.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Inwestycja za ponad 500 mln zł z KPO planowo ma zakończyć się w drugiej połowie przyszłego roku.

W połowie przyszłego roku powinna zakończyć się też modernizacja kolejnego fragmentu linii kolejowej 104 Nowy Sącz – bocznica Klęczany. To będzie drugi odcinek, po Chabówka – Rabka Zaryte, przygotowany w ramach inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Zmodernizowana linia kolejowa dostosowana będzie do prędkości 160 km/h. Przebudowane zostaną stacja Marcinkowice i przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. W Nowym Sączu dostępne będzie nowe bezkolizyjne skrzyżowanie. W tym przypadku realizowane prace warte są około 700 mln zł.

Również w połowie 2026 r. planowane jest zakończenie prac na odcinku Giżycko – Korsze.

– Dzięki przebudowie ok. 100 km torów, 14 stacji i przystanków oraz elektryfikacji podróżni zyskają nową jakość podróżowania koleją przez Mazury. Po zakończeniu wszystkich robót najszybsze pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h (przed modernizacją – 80 km/h), pokonując trasę z Ełku do Olsztyna w czasie poniżej 2 godzin, czyli około 50 minut szybciej niż przed modernizacją. Łączna wartość prac to 1,8 mld zł netto – wskazuje przedstawiciel PKP PLK.

Ale to nie jedyna zmiana w tym regionie. W sierpniu 2026 r., zakończą się prace na stacji w Ostródzie. Przebudowane zostaną dwa perony, na które prowadzić będą windy z przebudowanego przejścia podziemnego. A nowy układ torowy oraz system sterowania ruchem kolejowym na odcinku Rudzienice Suskie – Naterki zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów na trasie z Iławy do Olsztyna.

Modernizacją PKP PLK objęły też linię nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec. Budowane są nowe tory na długości 35 km. Inwestycja zakłada również przebudowę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz peronów na stacjach i przystankach.

– Istotną część zadań inwestycyjnych na linii nr 97 stanowi przebudowa 90 przepustów, remont 10 mostów i 1 wiaduktu oraz 55 przejazdów kolejowo-drogowych – wylicza Karol Jakubowski.

Całość będzie kosztowała 440 mln zł. Trasa ma być oddana do ponownej eksploatacji na koniec przyszłego roku.

Natomiast na przełomie 2026 i 2027 roku zakończy się modernizacja linii kolejowej Kozłów – Sędziszów.

– To pierwszy realizowany fragment modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Efektem prac będzie podniesienie prędkości pociągów, przebudowa stacji Kozłów i przystanku Klimontów, zwiększenie dostępu do pociągów poprzez budowę nowego przejścia podziemnego w Kozłowie. Będzie bezpieczniej w ruchu pociągów dzięki instalacji nowoczesnego systemu sterowania ruchem – wskazuje Karol Jakubowski.

Koszt prac to około 287 mln zł.

Z kolei w listopadzie 2026 r. planowane jest zakończenie prac w ramach modernizacji linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem wraz ze stacją Słupsk.

– Łączna wartość obu zadań to ponad 1,8 mld zł netto. Na trasie Lębork – Słupsk wybudowany zostanie drugi tor, który zwiększy przepustowość trasy. Sieć trakcyjna zostanie zmodernizowana. Podróżni skorzystają z przebudowanych peronów na 7 stacjach i przystankach oraz 3 nowych – Runowo, Łebień i Siemianice. Na stacji Słupsk przebudowane zostaną 3 perony oraz zbudowany nowy peron nr 4, na które z przebudowanego przejścia podziemnego prowadzić będą windy – wylicza przedstawiciel PKP PLK.

Jak zapewnia, po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią a Słupskiem dla najszybszych pociągów skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.

Inwestycje, które rozpoczną się w przyszłym roku

Oczywiście przyszły rok nie będzie jedynie czasem kontynuowania rozpoczętych już prac. Pojawią się też nowe inwestycje.

W 2026 roku mają zakończyć się postępowania przetargowe i rozpocząć prace budowlane na dwóch kolejnych fragmentach linii kolejowej nr 8. Obecnie trwają postępowania przetargowe na przebudowę odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa oraz odcinka Miąsowa – Sitkówka Nowiny.

Na początku roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację prac we Wrocławiu na odcinku Psie Pole – Sołtysowice. Zmodernizowany będzie 3-km odcinek wraz z siecią trakcyjną.

– Przebudowany będzie układ torów na stacji Wrocław Psie Pole, co umożliwi przygotowanie lepszych połączeń w kierunku Trzebnicy. Dla podróżnych powstanie kolejny peron dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – informuje Karol Jakubowski.

W 2026 ruszy też budowa kolejnych odcinków inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Chodzi o budowę fragmentu nowej linii kolejowej pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem, dla której umowa została podpisana w październiku tego roku. Zmodernizowana zostanie również linia kolejowa 104 na odcinku Tymbark – Limanowa. W tym przypadku aktualnie trwa postępowanie przetargowe.

W przyszłym roku rozpocznie się również modernizacja ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin - między Warszawą Wawer a Otwockiem.

– Docelowo na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego. Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowo-drogowe, a w zamian powstaną bezkolizyjne skrzyżowania. Przebudowane będą przystanki i stacja Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów – tłumaczy Karol Jakubowski.

Jak dodaje, planowana jest też budowa 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowa istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Całość prac ma potrwać do 2028 roku. Koszt inwestycji ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.

Poza tym w 2026 r. ruszy modernizacja stacji Warszawa Wschodnia, przebudowane będzie siedem peronów, które zostaną zadaszone oraz trzy przejścia podziemne.

– Istniejące przejścia podziemne zostaną połączone nowym tunelem dla pieszych pod peronem 6, co umożliwi wygodniejsze poruszanie się po stacji oraz umożliwi dojście do ulicy Tysiąclecia. Dojście na pociągi ułatwią także windy. W ramach zadania przebudowany zostanie także przystanek Warszawa Stadion. Powstanie również długo wyczekiwany przez pasażerów łącznik przystanku kolejowego z metrem. Dzięki temu możliwe będą bezpośrednie przesiadki z pociągów do metra, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz obiektu – opisuje przedstawiciel PKP PLK.

Przebudowa Warszawy Wschodniej to także duże zmiany w systemie zarządzania ruchem kolejowym. Wybudowana zostanie estakada łącząca stację z linią nr 9. Inwestycja o szacowanej wartości 4 miliardów zł będzie finansowana z programu unijnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS). Prace rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają do 2029 roku. Po ich zakończeniu PLKSA przystąpią do realizacji ostatniego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej – modernizacji odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.

Natomiast jesienią 2026 r. planowane jest rozpoczęcie prac na odcinku Białystok – Ełk trasy Rail Baltica.

– W roku 2025 przeprowadzono przetarg, wyłoniony został wykonawca, z którym umowę planujemy podpisać w I kw. 2026 r. W ramach tego etapu zbudowane będzie około 96 km dwutorowej linii, 8 stacji i 10 przystanków, a także nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Do tego 20 wiaduktów drogowych, 12 kolejowych – a łącznie 62 różne obiekty inżynieryjne. W perspektywie są podróże z prędkością do 200 km/h i przejazd z Białegostoku do Ełku w 55 min – wskazuje Karol Jakubowski.

I to jeszcze nie wszystko, bo do końca 2026 r. zakończy się opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych na budowę łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie.

– Prace rozpoczną się w I kwartale 2027 r. Umowa na łącznicę podpisana została 18 listopada 2024 r. za ponad 240 mln zł netto. Łącznica, czyli nowy odcinek torów o długości blisko 3,4 zostanie wybudowany między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów – Jasło i nr 108 Stróże – Krościenko. W ramach przedsięwzięcia powstanie także przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest również budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów drogowych i pięciu przepustów – podsumowuje reprezentant PKP Polskich Linii Kolejowych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo