Spis treści
Na ukończenie czekają podziemne piętra trzeciego przystanku Łódź Śródmieście
Postęp prac przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi jest zaawansowany, przekroczył 70 proc. całej inwestycji.
– Gotowe konstrukcyjnie są między innymi jednotorowe tunele, jeden podziemny przystanek (Polesie), drugi jest na ukończeniu (Koziny), komora Odolanowska, gdzie duży tunel połączy się z małymi. Bardzo zaawansowane prace są też przy komorze końcowej, gdzie tunel połączy się z dworcem Fabrycznym a także, gdzie znajduje się już komora wydobywcza dla tarczy TBM. Wybudowana jest również większość dwutorowego tunelu. Do wydrążenia zostało ok. 980 m. Na ukończenie czekają podziemne piętra trzeciego przystanku Łódź Śródmieście, które powstaną dopiero, gdy przez jego najniższe poziomy przejedzie maszyna TBM – przekazał Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy z ramienia wykonawcy, czyli Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Maszyna nie może pracować, bo budynki nie są zabezpieczone
Jak relacjonuje, przekop drążony był dwiema maszynami TBM. Tarcza Faustyna o średnicy 8 metrów zakończyła swoje zadanie w listopadzie ubiegłego roku, na dwa miesiące przed terminem, pozostawiając wybudowane cztery jednotorowe tunele. Mega tarcza TBM Katarzyna o średnicy 13 m (dla zobrazowania: wielkościowym odpowiednikiem jest wysokość 4-piętrowego budynku) drąży duży, dwutorowy tunel. Większość pracy już wykonała.
– Maszyna znajduje się obecnie pod budynkami przy al. 1 Maja. Stoi w trudnym gruncie, tzw. kurzawce. Przed wznowieniem drążenia konieczne jest zabezpieczenie kamienic stojących nad tarczą. Kondycja kamienic nie jest najlepsza, co w połączeniu z trudnym gruntem oraz bardzo płytko poprowadzonym tunelem sprawia, że generalny wykonawca musi dodatkowo zabezpieczyć kamienice, minimalizując w ten sposób ryzyko ich uszkodzenia. Gdy maszyna ruszy, przejedzie kilkanaście metrów do przygotowanego bloku postojowego. Zacumuje w bloku postojowym, zostanie przeprowadzona wymiana narzędzi odpowiadających za drążenie, które przymocowane są do czoła tarczy, a następnie wystartuje w kierunku dworca Fabrycznego – tłumaczy Piotr Grabowski.
Krótko mówiąc: maszyna stoi, mieszkańcy zostali wyprowadzeni ze swoich budynków - przebywają w hotelach albo za otrzymany ekwiwalent finansowy wynajmują mieszkania na wolnym rynku, a zabezpieczanie trzech budynków jeszcze się nie zaczęło. Lokale zastępcze zapewnia wykonawca.
– Czekamy tutaj na decyzję PKP PLK, czyli naszego zamawiającego. Gdy będą już przekazane odpowiednie środki, odpowiednie decyzje zapadną, to my wtedy rozpoczniemy etap zabezpieczeń. Prawdopodobnie będą to wzmocnienia zewnętrzne na budynkach – mówi Piotr Grabowski.
Jak dodaje, najważniejsze jest wznowienie drążenia, bo "długotrwały postój dla maszyny TBM nie jest wskazany".
Termin zakończenia kontraktu wciąż nie jest znany
Natomiast zapytany, kiedy nastąpi zmiana w harmonogramie robót i który termin zakończenia prac jest realny, odpowiada: "wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak zasugerował niedawno, że rok 2029 wydaje się być prawdopodobną datą zakończenia inwestycji".
– Nowy termin zakończenia kontraktu wciąż nie jest znany i trwają rozmowy z zamawiającym, czyli PKP PLK. Uzależniony jest on między innymi od zapewnienia sprawnego finansowania inwestycji ze strony PLK – zaznacza rzecznik prasowy budowy.
Budowa tunelu to ponad 7 km podziemnego przekopu łączącego trzy łódzkie dworce: Żabieniec, Kaliski oraz Fabryczny. Łącznie będą to cztery jednotorowe tunele, jeden duży – dwutorowy tunel oraz pięć podziemnych obiektów kubaturowych, z czego trzy stanowić będą przystanki kolejowe.
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią ruszyła w 2019 r. Pierwszą datą zakończenia prac miał być 2022.






