Spis treści
Jak podał Rafał Wilgusiak, przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi realizowane są działania "w ramach obecnie obowiązującej umowy oraz przyjętej technologii drążenia".
Przypomnijmy, że w połowie października Rafał Wilgusiak, przekazał, że metoda górnicza jest jedną z możliwych opcji drążenia rozważaną dla budowy tunelu.
"Przygotowujemy propozycje mieszkań"
Piotr Grabowski, rzecznik prasowy budowy z ramienia wykonawcy, czyli Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, w środę (19.11) powiedział nam, że mega tarcza TBM Katarzyna stoi pod budynkami, mieszkańcy zostali wyprowadzeni ze swoich mieszkań - przebywają w hotelach albo za otrzymany ekwiwalent finansowy wynajmują mieszkania na wolnym rynku, a zabezpieczanie kamienic jeszcze się nie zaczęło. Dodatkowo, wskazał, że spółka czeka na efekt rozmów z inwestorem, czyli PKP PLK.
– W trosce o mieszkańców, wspólnie z Miastem Łódź prowadzimy dialog z relokowanymi lokatorami i przygotowujemy dla nich propozycje mieszkań. Do końca października 27 z 35 rodzin - najemców lokali - złożyło wymagane wnioski. Lokale, przed ich przekazaniem, zostaną wyremontowane – wyjaśnia Rafał Wilgusiak.
"Koszyk waloryzacyjny" został zmodyfikowany
Jak zapewnia, finansowanie budowy tunelu średnicowego w Łodzi jest zabezpieczone.
– Dalsza realizacja projektu pozostaje priorytetem zarówno dla Ministerstwa Infrastruktury, jak i dla PLK. Jesteśmy zdeterminowani, aby zakończyć inwestycję, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo mieszkańców i transparentne wydatkowanie środków publicznych – zapewnia przedstawiciel PKP PLK.
Zapytany o rozmowy z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów odpowiada, że PKP PLK "prowadzą intensywne mediacje z wykonawcą w zakresie waloryzacji kontraktu i urealnienia harmonogramu inwestycji".
– PLK, przy udziale Prokuratorii Generalnej RP, uwzględniając specyfikę kontraktu związaną z drążeniem tuneli, zmodyfikowała dotychczasowy koszyk waloryzacyjny. Zmiany obejmują wskaźniki odnoszące się do najbardziej kosztotwórczych elementów kontraktu – wyjaśnia.
Jak podkreśla, propozycja wyceny kosztów inwestycji w oparciu o nowy mechanizm zostanie przedstawiona wykonawcy na przełomie listopada i grudnia. Przedstawiciel PKP PLK zaznaczył przy tym, że wykonawca, niezależnie od procesu mediacyjnego, jest zobowiązany do realizacji umowy.
Potrzebne są zgody wszystkich właścicieli mieszkań
Jednak tarcza w bezruchu i mediacje kontraktu to nie jedyne problemy dotyczące realizacji tunelu średnicowego w Łodzi.
– Obowiązujący porządek prawny nie uwzględnia szeregu zdarzeń i wynikających z nich działań, które wystąpiły podczas realizacji projektu. Zarówno wykup nieruchomości nad tunelem, jak i inne formy wsparcia poszkodowanych mieszkańców wymagają zmian legislacyjnych. Obecnie jedyną, prawnie dopuszczalną, formą nabycia budynków jest zgoda wszystkich mieszkańców i właścicieli nieruchomości – tłumaczy Rafał Wilgusiak.
I informuje, że do tej pory komplet zgód na rozmowy o sprzedaży nieruchomości oraz oczekiwania dotyczące wyceny metra kwadratowego przedstawił pełnomocnik reprezentujący wszystkich właścicieli lokali przy ul. 1 Maja 21.
– Należy zaznaczyć, że proces nabycia nieruchomości będzie możliwy pod warunkiem spełnienia kilku kluczowych kryteriów: ustalona cena musi być zgodna z wyceną nieruchomości przygotowaną przez biegłego rzeczoznawcę, wszyscy właściciele muszą wyrazić zgodę na transakcję za ustaloną stawkę. Brak zgody choćby jednego właściciela uniemożliwia realizację całego procesu. W najbliższym czasie odbędą się kolejne spotkania z mieszkańcami – podsumowuje Rafał Wilgusiak.








