https://e-budownictwo.pl
reklama

Kluczowa inwestycja dla bezpieczeństwa Polski. W 2026 r. wniosek o decyzję środowiskową

Katarzyna Zawada
Opracowanie:
Droga Czerwona ma połączyć Port Gdynia z istniejącą już infrastrukturą, m.in. obwodnicą Trójmiasta.
Droga Czerwona ma połączyć Port Gdynia z istniejącą już infrastrukturą, m.in. obwodnicą Trójmiasta. fot. Przemysław Świderski/Polska Press
Droga Czerwona to strategiczny projekt drogowy, który ma na celu połączenie nabrzeża portu w Gdyni z trasą S7, czyli obwodnicą Trójmiasta. Budowa tej trasy jest kluczowa zarówno dla rozwoju portu, jak i dla strategicznych celów obronności Polski. – W I kwartale przyszłego roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka Drogi Czerwonej w Gdyni – poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Spis treści

Planowane etapy Drogi Czerwonej

Droga Czerwona podzielona jest na trzy odcinki o różnej długości. Pierwszy odcinek łączy Gdynię Chylonia z Trasą Kwiatkowskiego i jego długość wynosi około 5,5 km. Drugi odcinek biegnie od Trasy Kwiatkowskiego do węzła Ofiar Grudnia 70 i mierzy około 2,4 km. Trzeci etap rozciąga się od węzła Ofiar Grudnia 70 do terminalu promowego, mając długość około 1,1 km.

W zakresie pierwszego odcinka wykonywana jest koncepcja programowa oraz dokumentacja konieczna do złożenia wniosku o decyzję środowiskową.

– Dla pierwszego odcinka wykonawca przygotowuje koncepcję programową wraz z dokumentacją niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku – przekazał Bukowiec.

Dla pozostałych dwóch odcinków sfinalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego.

Finansowanie i znaczenie inwestycji

– W wyniku zmniejszenia alokacji części pożyczkowej KPO możliwe stało się wygospodarowanie środków w wysokości 5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i estakady Kwiatkowskiego – zapewnił wiceminister.

Pieniądze te zostaną podzielone między dwa fundusze – 4,5 miliarda złotych alokowane w Krajowym Funduszu Drogowym, a pozostałe 0,5 miliarda złotych w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg.

Projekt Drogi Czerwonej nie tylko wspiera rozwój portu w Gdyni, ale ma również istotne znaczenie strategiczne. Ułatwienie transportu wojsk sojuszniczych, w razie potrzeby, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kraju, co zostało podkreślone m.in. przez amerykańskich wojskowych.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo