Spis treści
Planowane etapy Drogi Czerwonej
Droga Czerwona podzielona jest na trzy odcinki o różnej długości. Pierwszy odcinek łączy Gdynię Chylonia z Trasą Kwiatkowskiego i jego długość wynosi około 5,5 km. Drugi odcinek biegnie od Trasy Kwiatkowskiego do węzła Ofiar Grudnia 70 i mierzy około 2,4 km. Trzeci etap rozciąga się od węzła Ofiar Grudnia 70 do terminalu promowego, mając długość około 1,1 km.
W zakresie pierwszego odcinka wykonywana jest koncepcja programowa oraz dokumentacja konieczna do złożenia wniosku o decyzję środowiskową.
– Dla pierwszego odcinka wykonawca przygotowuje koncepcję programową wraz z dokumentacją niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w pierwszym kwartale 2026 roku – przekazał Bukowiec.
Dla pozostałych dwóch odcinków sfinalizowane jest opracowanie studium komunikacyjnego.
Finansowanie i znaczenie inwestycji
– W wyniku zmniejszenia alokacji części pożyczkowej KPO możliwe stało się wygospodarowanie środków w wysokości 5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i estakady Kwiatkowskiego – zapewnił wiceminister.
Pieniądze te zostaną podzielone między dwa fundusze – 4,5 miliarda złotych alokowane w Krajowym Funduszu Drogowym, a pozostałe 0,5 miliarda złotych w Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg.
Projekt Drogi Czerwonej nie tylko wspiera rozwój portu w Gdyni, ale ma również istotne znaczenie strategiczne. Ułatwienie transportu wojsk sojuszniczych, w razie potrzeby, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kraju, co zostało podkreślone m.in. przez amerykańskich wojskowych.
Źródło: PAP
