Spis treści
Kluczowym elementem inwestycji są dwa tunele drogowe
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddanie do ruchu odcinka o długości 8,5 km oznacza, że ruch tranzytowy został wyprowadzony z centrum Węgierskiej Górki oraz ościennych miejscowości.
Dzięki temu mieszkańcy zyskają ciszę, czystsze powietrze i większe bezpieczeństwo. Podróżujący w kierunku Beskidu Żywieckiego i granicy ze Słowacją mogą liczyć na swobodny ruch i znacznie krótszy czas przejazdu – informuje GDDKiA.
W ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki powstały dwa, dwunawowe tunele drogowe o łącznej długości 1,8 km, stanowiące kluczowe elementy całej inwestycji. Pierwszy z nich, o długości ok. 830 m, przebija masyw Baraniej Góry, natomiast drugi ok. 1000 m poprowadzony został przez Białożyński Groń. Każdy z nich składa się z dwóch niezależnych naw - osobno dla kierunku Żywiec i Zwardoń.
Tunele wykonano metodą NATM, czyli Nową Austriacką Metodą Górniczą, która pozwala dostosować technikę drążenia i obudowy do rzeczywistych warunków geologicznych. W górskich partiach Beskidów, gdzie górotwór jest niejednorodny i narażony na zmienne naprężenia, metoda ta gwarantuje wysoką stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo prowadzenia prac.
Oba tunele posiadają przekrój o szerokości 12 m i wysokości blisko 9,5 m. Wnętrza wyposażono w chodniki ewakuacyjne i opaski awaryjne, a całość konstrukcji wykonano w technologii monolitycznej obudowy betonowej, o grubości dochodzącej do 60 cm. Zastosowano m.in. kotwy, siatki stalowe oraz natryskowy beton, by zapewnić pełne zabezpieczenie górotworu i ograniczyć deformacje stropu.
Przy portalach tuneli wykonano wzmocnienia skarp i półki terenowe, które stabilizują masywy górskie nad wlotami. Całość uzupełnia system odwodnienia i wentylacji, a także kompleksowe wyposażenie techniczne: oświetlenie, monitoring, czujniki pomiarowe, systemy przeciwpożarowe i komunikację alarmową. Ruch w tunelach jest nadzorowany z Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce, które wykorzystuje sieć kamer i czujników do bieżącej kontroli warunków wewnątrz obiektów.
Pięć estakad i trzy mosty nad dolinami
W ramach inwestycji zrealizowano także pięć estakad oraz trzy mosty o łącznej długości ok. 2,3 km. Najdłuższa z estakad mierzy 942 m i rozciąga się nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną, drogami dojazdowymi, potokami oraz ciągami migracyjnymi zwierząt.

Wykonano szereg prac obejmujących budowę odwodnienia drogi, zbiorników retencyjnych, kanalizacji deszczowej oraz przebudowę i regulację cieków. Powstały zabezpieczenia przeciwhałasowe. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste (585 m) zamontowane na estakadzie nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej (92 m) – wylicza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Powstały dwa nowe węzły drogowe (Przybędza oraz Milówka), które łączą się z drogami lokalnymi. Na węźle Przybędza możemy wjechać na S1 w stronę Zwardonia bądź Bielska-Białej lub skorzystać z lokalnych dróg w stronę Węgierskiej Górki oraz Żywca. Węzeł Milówka oprócz możliwości zjazdu i wjazdu na S1, łączy się z drogą powiatową prowadzącą m.in do centrum miejscowości.
Kręgosłup drogowy woj. śląskiego
Budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka stanowi fragment większej układanki polegającej na połączeniu autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu.
Trasa stanowiąca kręgosłup drogowy województwa śląskiego jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przedłużeniem S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalité.
Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za 141 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km). W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta droga będzie ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA.
Z chwilą oddania do ruchu obejścia Węgierskiej Górki, obecny fragment DK1 Przybędza – Milówka straci status drogi krajowej i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przejdzie w zarząd Województwa Śląskiego.
Umowę z wykonawcą - konsorcjum Grupa Mirbud i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż - podpisaliśmy 10 października 2019 r. Wartość umowy na realizację budowy obejścia Węgierskiej Górki wyniosła blisko 1,38 mld zł – podsumowuje GDDKiA.