https://e-budownictwo.pl
reklama

Branża działa w trybie przetrwania. Wyraźne ochłodzenie na rynku

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Rok 2025 upływa na rynku materiałów termoizolacyjnych pod znakiem utrzymującej się stagnacji, będącej konsekwencją słabej koniunktury z poprzednich lat.
Rok 2025 upływa na rynku materiałów termoizolacyjnych pod znakiem utrzymującej się stagnacji, będącej konsekwencją słabej koniunktury z poprzednich lat. fot. Paweł Relikowski / Polska Press
Polski rynek materiałów termoizolacyjnych od ponad dwóch lat boryka się z problemem niskiego popytu i presji cenowej. Po wyjątkowo trudnym 2023 roku także 2024 nie przyniósł oczekiwanego ożywienia. Jak wskazują analitycy, branża wciąż zmaga się z niską rentownością i brakiem wyraźnych impulsów inwestycyjnych.

Spis treści

Słaby popyt i presja kosztowa – bez przełomu w 2024 roku

Jak wynika z raportu„Rynek materiałów termoizolacyjnych w Polsce 2025. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2025–2030”, opracowanego przez PMR Market Experts by Hume’s, rok 2024 przyniósł jedynie symboliczny wzrost wolumenu sprzedaży materiałów termoizolacyjnych, przy jednoczesnym dalszym spadku ich wartości. Sektor pozostaje pod presją kosztową i silnej konkurencji cenowej.

W warunkach mocno ograniczonego popytu producenci byli zmuszeni do utrzymania wolumenów za wszelką cenę, co skutkowało dalszym drenażem marż. Niestety, wciąż nie widać światełka w tunelu – komentuje Marcin Uryga, senior analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.

Z danych raportu wynika, że rentowność 50 czołowych producentów spadła z 8,5% w 2021 r. do zaledwie 4,7% w 2024 r., co potwierdza pogorszenie kondycji finansowej sektora.

Sumaryczna rentowność 50 głównych producentów branży materiałów termoizolacyjnych
Sumaryczna rentowność 50 głównych producentów branży materiałów termoizolacyjnych
PMR Market Experts/Hume’s Institute

Nadpodaż i stagnacja na rynku materiałów termoizolacyjnych

Rok 2025 upływa pod znakiem utrzymującej się stagnacji, będącej konsekwencją słabej koniunktury z poprzednich lat. Branża termoizolacyjna wciąż nie odczuwa napływu środków z Krajowego Planu Odbudowy. Mimo rozpoczętych obniżek stóp procentowych, koszt pieniądza pozostaje zbyt wysoki, by pobudzić inwestycje.

Branża działa dziś w trybie przetrwania. To już drugi rok z rzędu, gdy rynek funkcjonuje praktycznie bez sezonowości. W niektórych miesiącach producenci notują dobre wyniki, by w kolejnych – typowo szczytowych – obserwować drastyczne spadki. Wszyscy wypatrują sygnałów ożywienia, które jednak wciąż nie nadchodzi – zauważa Uryga.

Dodatkową niepewność budzą planowane zmiany w Warunkach Technicznych, które – jeśli zostaną wprowadzone w obecnym kształcie – mogą istotnie wpłynąć na strukturę i dynamikę rynku w kolejnych latach.

Ostrożny optymizm producentów, ale bez wiary w szybkie wsparcie

Eksperci PMR Market Experts by Hume’s wskazują, że rynek zwątpił w administracyjne i polityczne impulsy mogące pobudzić popyt. Choć wśród producentów utrzymuje się ostrożny optymizm, większość z nich nie spodziewa się szybkiego przełomu – spodziewane ożywienie ma być raczej stopniowe i długofalowe.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rynek materiałów termoizolacyjnych nie jest wolny od wyzwań. Niewydolność programów wspierających termomodernizację, opóźnienia w wykorzystaniu funduszy unijnych czy ograniczona dostępność kapitału powodują niestabilność popytu i utrudniają planowanie inwestycji. Z drugiej strony długofalowe fundamenty – presja regulacyjna na ograniczenie emisji, rosnące potrzeby modernizacyjne oraz stabilna sytuacja makroekonomiczna Polski – będą wspierać sektor w perspektywie kolejnych lat – podkreśla Marcin Uryga.

Perspektywy dla rynku materiałów termoizolacyjnych

Mimo bieżących trudności, rynek materiałów termoizolacyjnych w Polsce posiada solidne podstawy do rozwoju w dłuższej perspektywie. Rosnące znaczenie efektywności energetycznej, wymogi klimatyczne Unii Europejskiej oraz modernizacja zasobów budowlanych będą sprzyjać branży w kolejnych latach.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo