Spis treści
Infrastruktura mostowa rośnie szybciej niż kiedykolwiek
W sieci dróg krajowych zarządzanej przez GDDKiA funkcjonuje już ponad 10 tys. obiektów mostowych. Ich łączna długość wynosi ok. 570 km, a powierzchnia to ok. 8,4 mln mkw. W ostatnich dwóch dekadach ich liczba wzrosła ponad dwukrotnie, a zdecydowana większość to konstrukcje nowej generacji – o większej nośności, lepszej trwałości i zaprojektowane z myślą o zwiększającym się ruchu ciężarowym.
Dynamiczne zmiany infrastrukturalne dotyczą także dróg wojewódzkich. Choć zarządy regionalne nie zawsze publikują pełne zestawienia, niemal w każdym województwie widoczny jest wzrost nakładów na przeprawy oraz stopniowe zastępowanie mostów sprzed kilku dekad konstrukcjami spełniającymi wyśrubowane normy. W wielu regionach naszego kraju impulsem do przyśpieszenia inwestycji była ostatnia powódź, która pokazała skalę słabości komunikacyjnej.
Ważne projekty mostowe, które zmieniają sieć drogową
Rekordowe konstrukcje na S61 i Via Baltica
Jednym z najważniejszych wydarzeń roku było pełne oddanie do użytku jesienią 2025 roku obwodnicy Łomży wraz z mostem o długości ponad 1,2 km. To obecnie najdłuższy obiekt mostowy w woj. podlaskim, kluczowy dla tranzytu między Warszawą a krajami bałtyckimi. W ramach inwestycji powstały trzy nowe węzły: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Jej kluczowym elementem jest most o długości 1205 m, z dwiema częściami wykonywanymi metodą nawisową, każdą o rozpiętości 150 m. Konstrukcja przekracza zarówno koryto Narwi, jak i tereny zalewowe, a całość uzupełniają rozwiązania towarzyszące, w tym cztery drogi gminne, przejazd wzdłuż wału przeciwpowodziowego i dedykowane przejście dla zwierząt.
Odbudowywane mosty po powodzi
W 2025 r. ruszyły prace nad szeregiem przepraw zniszczonych przez powódź rok wcześniej. Rozpoczęto proces odbudowy zniszczonego odcinka DK45 w Krapkowicach. GDDKiA prowadzi wspólne z gminą postępowanie przetargowe, które obejmuje budowę nowego, około 600-metrowego mostu nad Odrą oraz odtworzenie uszkodzonej trasy, wraz z przebudową skrzyżowań i dojazdów. Inwestycja ma przywrócić ciągłość ważnej drogi krajowej i poprawić bezpieczeństwo w rejonie dotkniętym powodzią.
W Głuchołazach, po zniszczeniu poprzedniego obiektu przez wodę, budowany jest nowy most nad Białą Głuchołaską – tym razem bez podpór w korycie, z konstrukcją podniesioną o metr względem poprzedniej.
Modernizacje i budowy o znaczeniu strategicznym
Na wybranych odcinkach dróg krajowych – w tym na DK10, DK11 i DK16 – nowe i modernizowane mosty powstają we wzmocnionej konstrukcji, przygotowanej także na przejazd ciężkiego sprzętu wojskowego. To element unijnego programu, który ma poprawić odporność kluczowych przepraw i zwiększyć ich znaczenie dla bezpieczeństwa naszego kraju w tych niepewnych czasach.
Na rzece Noteć w Gościmcu powstaje przeprawa przystosowana do przejazdów ciężkich kolumn wojskowych. Prace prowadzone są kilkutorowo, co pozwala przyspieszyć realizację.
Duże mosty, duże wyzwania
W Stalowej Woli trwa budowa jednej z najbardziej wymagających konstrukcji w kraju – mostu nad Sanem w ciągu DW855. Obiekt o imponującej długości 1760 m, realizowany w technologii extradosed, osiągnął w 2025 r. około 50% zaawansowania. Po ukończeniu będzie należał do najdłuższych przepraw w Polsce.
Natomiast we wspomnianą wyżej konstrukcję mostu wkomponowano przejścia dla zwierząt nad doliną Narwi, co czyni tę inwestycję jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie.
Mosty w budowie – technologie, które zmieniają polską infrastrukturę
Na nowych przeprawach w całym kraju można obserwować coraz szersze wykorzystanie zaawansowanych metod inżynieryjnych:
nasuwanie podłużne pozwala wznosić estakady nad terenami zalewowymi bez ingerencji w koryto rzeki;
metoda nawisowa sprawdza się przy przekraczaniu szerokich rzek, gdzie większość prac prowadzona jest „od góry”;
konstrukcje typu extradosed łączą cechy mostów belkowych i podwieszonych, umożliwiając duże rozpiętości przy znacznie niższych pylonach.
Coraz większą rolę odgrywa również prefabrykacja, która skraca czas realizacji i ogranicza wpływ pogody, a także cyfrowy monitoring – od tensometrów po modele BIM – pozwalający na bieżącą analizę pracy konstrukcji na każdym etapie budowy.











