Spis treści
"Kontrole graniczne są trudnością, która może być z czasem trudna do zignorowania"
– Podczas spotkania premiera Tuska i kanclerza Merza w Berlinie relatywnie mało czasu poświęcono sytuacji na granicy. Podkreślono priorytet bezpieczeństwa, ale pod kątem gospodarczym nie zwrócono uwagi na to, że kontrole graniczne są trudnością, która może być z czasem trudna do zignorowania. Jako samorząd gospodarczy zwracamy uwagę, że choć bezpieczeństwo zawsze jest priorytetem to o przedsiębiorcach także nie należy zapominać – zapewniła Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, cytowana w komunikacie.
Podobnie, to, co się wydarzyło, ocenia, Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
– Spodziewaliśmy się, że podczas spotkania premiera Tuska z kanclerzem Niemiec temat kontroli na granicy polsko-niemieckiej będzie mocniej wyartykułowany i naznaczone zostaną chociaż ramowe terminy potencjalnego zniesienia kontroli. Należy zaznaczyć, że polska strona naprawdę stara się, by ich uciążliwość była dla kierowców i przewoźników drogowych jak najmniejsza, ale nie zawsze się to udaje. Nie należy zapominać, że fakt kontroli może mieć również negatywne, długofalowe konsekwencje dla przedsiębiorców z regionów przygranicznych. Mowa zarówno o spadku inwestycji transgranicznych, jak i o ograniczeniu ruchu transportowego – powiedział prezes Dariusz Matulewicz, cytowany w komunikacie.
"Kontrole nie są uciążliwe, ale nie znaczy to, że niebawem nie będą"
W jego ocenie testem sprawności kontroli granicznych będzie grudzień.
– Od ponad dwóch tygodni obserwujemy rozpoczęcie szczytu przedświątecznego, wzrost ilości transportów międzynarodowych i wzrost obsługi podmiotów handlowych. Należy spodziewać się, że ruch również na pograniczu będzie większy – podkreślił.
Natomiast Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju biznesu Grupy CSL, zwrócił uwagę, że długofalowe konsekwencje kontroli na granicach są jeszcze trudne do oceny.
– Drugie półrocze roku 2025 oceniane jest przez transport korzystniej ze względu na większą ilość przewozów, mimo nadal trudnej sytuacji geopolitycznej. Kontrole nie są uciążliwe, ale nie znaczy to, że niebawem nie będą. Na pewno należy ten temat traktować jako element dyskusji na pograniczu polsko-niemieckim również z gospodarczego punktu widzenia – wskazał.
Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie








