Spis treści
Rosnące zainteresowanie mniejszymi ośrodkami
Koszt ziemi pod projekty handlowe w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców wynosi obecnie od 400 do 1000 zł za mkw. – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez JLL. Z analizy wynika również, że na obrzeżach największych aglomeracji ceny mogą być nawet dwukrotnie wyższe, natomiast w ich ścisłych centrach sięgają pięciokrotności stawek obserwowanych w małych miastach.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że w ostatnich latach deweloperzy parków handlowych oraz centrów convenience coraz częściej poszukują gruntów właśnie w mniejszych miastach. Od stycznia do listopada 2025 r. w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców powstało blisko 200 tys. mkw. nowych projektów, co odpowiada 56 proc. całkowitej nowej podaży tego typu obiektów w Polsce. Jednocześnie kolejne 212 tys. mkw. jest w trakcie realizacji.
–W związku z nasyceniem rynku i rosnącą konkurencją o najlepsze grunty duże galerie handlowe nie powstają już w ścisłych centrach miast. Oferta handlowa jest natomiast rozbudowywana m.in. przez lokale w parterach nowych inwestycji mieszkaniowych. W samej Warszawie w ostatnich kilku latach oddano do użytku około 80 tys. mkw. takich powierzchni handlowo-usługowych – zauważyli autorzy publikacji.
Rosnące nasycenie rynku w największych miastach sprawia, że to mniejsze ośrodki przejmują dziś rolę głównych lokalizacji rozwojowych. Z danych JLL wynika, że to właśnie tam koszty wejścia w inwestycję – zwłaszcza zakup działki – pozostają na poziomach umożliwiających budowę rentownych projektów handlowych.
Ceny gruntów a potencjał inwestycyjny
Według JLL ceny ziemi w centrach dużych miast mogą dochodzić do 5 tys. zł za 1 mkw. przyszłej powierzchni najmu, a na przedmieściach oscylują między 1,5 tys. a 2 tys. zł. Tymczasem w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców koszty wynoszą od 400 do 1000 zł, co znacząco zwiększa możliwości realizacji projektów w formatach parków handlowych i convenience.
– Zabezpieczenie i przygotowanie terenu pod inwestycję handlową stanowią coraz większe wyzwanie. O ile, ze względu na nasycenie istniejącą ofertą w centrach największych miast nie spodziewamy się nowych projektów w postaci tradycyjnych galerii, to popularny dziś format parków generuje nowe możliwości rozwoju – podkreślił Tomasz Lewandowski z JLL.
Raport podkreśla, że różnice w poziomie cen wynikają nie tylko z dostępności gruntów, lecz także z rosnących oczekiwań inwestorów dotyczących jakości lokalizacji, funkcjonalności działek i możliwości szybkiego rozpoczęcia prac budowlanych. Deweloperzy szczególnie chętnie wybierają miejsca dobrze skomunikowane, przy głównych ciągach komunikacyjnych i z odpowiednimi parametrami zabudowy.
Firma JLL, przygotowująca raport, działa na rynku globalnym od ponad 80 lat i jest jedną z największych spółek doradczych w sektorze nieruchomości komercyjnych. W Polsce funkcjonuje od ponad 30 lat, zatrudniając ok. 2 tys. osób w sześciu miastach.
Źródło: PAP






