https://e-budownictwo.pl
reklama

Niedoceniany czynnik ma coraz większe znaczenie. Tego oczekują kupujący

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Polacy coraz większą wagę przywiązują do jakości materiałów, ale często brakuje wiedzy i informacji.
Polacy coraz większą wagę przywiązują do jakości materiałów, ale często brakuje wiedzy i informacji. fot. pexels.com
Badania przeprowadzone na zlecenie marki Isover pokazują, że Polacy coraz lepiej rozumieją wpływ materiałów budowlanych na komfort życia, koszty eksploatacji i zdrowie. Jednocześnie aż 73% ankietowanych wskazuje, że informacje o składzie chemicznym i właściwościach produktów są trudne do znalezienia.

Spis treści

Świadomość rośnie, ale wciąż brakuje wiedzy

We wrześniu 2025 roku Isover wraz z SW Research przeprowadził badanie dotyczące postaw Polaków wobec materiałów budowlanych i rozwiązań stosowanych w budownictwie i wykończeniu budynków. Wyniki pokazują, że konsumenci coraz częściej interesują się wpływem swoich wyborów na jakość powietrza w domu, trwałość budynków i koszty użytkowania.

Najważniejsze wnioski z badania

  • 72% respondentów deklaruje, że zwraca uwagę na sposób produkcji materiałów budowlanych.

  • Tylko 19% uznaje ten aspekt za kluczowy przy zakupie.

  • 81% kupujących nie bierze pod uwagę takich kwestii jak pochodzenie surowców, certyfikaty środowiskowe czy udział recyklingu.

  • 73% ankietowanych twierdzi, że informacje dotyczące składu i właściwości materiałów są trudno dostępne.

Ta rozbieżność między przekonaniami a praktyką pokazuje, że choć rośnie świadomość ekologiczna, to konsumenci nadal potrzebują wsparcia przy wyborze odpowiednich produktów.

Co Polacy robią, aby oszczędzać energię i poprawić komfort mieszkania?

Respondenci najczęściej wskazywali na codzienne działania, które mogą przełożyć się na realne oszczędności:

  • gaszenie światła – 33%,

  • właściwe docieplenie budynku – 30%,

  • oszczędne korzystanie z wody – 28%.

Szczególnie istotny jest wynik dotyczący termomodernizacji w grupie wiekowej 25–34 lata. Tutaj odpowiednie ocieplenie budynku wskazało ponad 33% uczestników. To sygnał, że młodsze pokolenie w większym stopniu dostrzega długoterminowe korzyści płynące z energooszczędnych rozwiązań.

Jednocześnie 47% badanych podkreśla znaczenie dobrej izolacji nie tylko dla obniżenia kosztów ogrzewania, ale także dla zdrowia mieszkańców – m.in. poprzez poprawę jakości powietrza i stabilizację mikroklimatu w budynku.

Isover

Dostęp do wiedzy jako warunek świadomego wyboru

Decyzje dotyczące ocieplenia czy wyboru materiałów izolacyjnych wymagają wiedzy o ich właściwościach, takich jak:

  • współczynnik przewodzenia ciepła,

  • odporność ogniowa,

  • poziom izolacyjności akustycznej,

  • wyniki badań i uzyskane certyfikaty.

To informacje, które powinny być jasno przedstawione i dostępne w języku polskim. Tymczasem z badania wynika, że zdecydowana większość użytkowników ma trudność z dotarciem do rzetelnych danych technicznych. Jest to wyraźny sygnał dla producentów, aby nie ograniczali się wyłącznie do sprzedaży produktów, ale też wspierali klientów merytorycznie.

Rosnące oczekiwania wobec producentów

Zmieniające się potrzeby rynku potwierdza wypowiedź Marleny Madej, product manager Isover:

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

– Obserwujemy coraz większe zmiany w oczekiwaniach rynku. Klienci indywidualni zaczynają zwracać uwagę na zdrowy mikroklimat w domu, bezpieczeństwo i sposób produkcji materiałów. Wykonawcy z kolei szukają rozwiązań, które będą łatwe w montażu, nie powodują podrażnień i zwiększają komfort ich pracy. Uważamy, że większa wiedza konsumentów ma szansę pozytywnie wpływać na poprawę jakości produktów w branży, dzięki naciskowi, wynikającemu z ich oczekiwań.

Z wypowiedzi ekspertki wynika, że przejrzystość i edukacja stają się istotnym elementem budowania zaufania do producentów.

Isover

Transparentność i innowacje jako kierunek rozwoju branży

Wraz ze wzrostem świadomości ekologicznej rośnie oczekiwanie wobec firm budowlanych, by dostarczały jasne, wiarygodne dane techniczne oraz wprowadzały rozwiązania o mniejszym wpływie na środowisko.

Korzyści są obustronne:

  • konsumenci zyskują możliwość podejmowania świadomych decyzji,

  • producenci odpowiadają na potrzeby rynku poprzez rozwój technologii, większą transparentność oraz wdrażanie bardziej zaawansowanych materiałów.

W efekcie do polskich domów mogą trafiać produkty lepszej jakości, które podnoszą komfort użytkowania i ograniczają koszty eksploatacji.

ISOVER, SW RESEARCH, Badanie znajomości i stosowania rozwiązań budowlanych ograniczających zużycie zasobów i przyjaznych środowisku, przeprowadzone 23-25.09.2025, grupa reprezentatywna n = 1046, metodą CAWI

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo