https://e-budownictwo.pl
reklama

Właściciele zniszczonych budynków mogą je sprzedać Skarbowi Państwa

Agata Wodzień-Nowak
Opracowanie:
Koszt wykupu nieruchomości zniszczonych powodzią w 2025 roku: 30 mln zł
Koszt wykupu nieruchomości zniszczonych powodzią w 2025 roku: 30 mln zł fot. Paweł Relikowski
W 2025 roku planowany koszt wykupu nieruchomości zniszczonych przez wrześniową powódź ma wynieść 30 mln zł. Projekt nowelizacji specustawy powodziowej zakłada jednak, że całkowite wydatki mogą przekroczyć 80 mln zł. Nowe przepisy mają umożliwić właścicielom sprzedaż zniszczonych budynków Skarbowi Państwa oraz wprowadzić szereg zmian mających na celu usprawnienie procesu odbudowy i pomocy poszkodowanym.

Spis treści

Wody Polskie będą mogły kupić nieruchomości na obszarach „szczególnego zagrożenia powodzi”

W poniedziałek na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

Nowe przepisy mają na celu ułatwienie właścicielom zniszczonych nieruchomości sprzedaży ich Skarbowi Państwa. Sprzedaż będzie możliwa po cenie rynkowej gruntu, powiększonej o wartość budynków mieszkalnych i lokali.

Zgodnie z nowymi przepisami, Wody Polskie będą mogły nabywać nieruchomości w imieniu Skarbu Państwa na obszarach "szczególnego zagrożenia powodzi". Sprzedaż tych nieruchomości ma być dobrowolna, a ich cena zostanie powiększona o 20% od ceny rynkowej. Wykup obejmie budynki zniszczone, których odbudowa jest niecelowa ze względu na wysokie ryzyko powodziowe.

Koszty i finansowanie projektu

Środki na wykup nieruchomości Wody Polskie mają otrzymać od Skarbu Państwa. Przewiduje się, że na wykupionych nieruchomościach zostanie wprowadzony bezwzględny zakaz zabudowy, z wyjątkiem infrastruktury liniowej, krytycznej i przeciwpowodziowej.

Zgodnie z załącznikiem do Oceny Skutków Regulacji (OSR), wytypowano 78 budynków przeznaczonych do rozbiórki. Projektodawca przyjął, że wykup może objąć około 51 nieruchomości. Po przeliczeniu szacowanych wartości budynków oraz wszystkich kosztów dodatkowych, założono, że całkowite koszty prowadzenia dobrowolnych wykupów tych nieruchomości przekroczą 30,7 mln zł.

Jednak liczba wydanych decyzji rozbiórkowych może się zwiększyć, co uzasadnia założenie zwiększenia liczby nieruchomości do wykupu. Przyjęto, że w ciągu roku nakaz rozbiórki zostanie wydany w przypadku 75 budynków, co przelicza się na całkowity koszt programu wykupów wynoszący ponad 76,9 mln zł.

„Zakłada się zabezpieczenie z budżetu państwa dodatkowo 5 proc. wskazanych środków w celu zabezpieczenia pełnej realizacji dobrowolnych wykupów. W związku z powyższym ostateczne koszty po stronie Skarbu Państwa wyniosą 80 819 718 zł.”

Premia powodziowa i inne zmiany

Projekt nowelizacji ustawy wprowadza również nowy instrument finansowy: premię powodziową. Premia ta będzie udzielana na remonty budynków wielorodzinnych uszkodzonych w wyniku powodzi. Jej wysokość wyniesie 70% dla gmin i TBS-ów, 50% dla pozostałych właścicieli, w tym wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, oraz 60% na budynki zabytkowe.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dofinansowanie będzie miało formę grantu lub dotacji bezzwrotnej, pokrywającej część kosztów inwestycji. Projektodawca zakłada również zwolnienie określonych inwestycji z konieczności uzyskania decyzji środowiskowej, co ma przyspieszyć odbudowę zniszczonych urządzeń wodnych.

Zmiany w procedurach administracyjnych

Projekt przewiduje również szereg zmian w zakresie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i warunków zabudowy dla budynków zniszczonych w wyniku katastrof naturalnych. Czas wydania obu decyzji ma zostać skrócony z 65 i 90 dni do 45 dni.

Wydłużone zostaną także terminy związane z wypłatą pomocy. Termin na złożenie wniosku o przyznanie świadczenia interwencyjnego ma zostać wydłużony do końca czerwca 2025 r., a termin na przesłanie oszacowania szkód poniesionych przez przedsiębiorcę ma wynieść 10 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego.

Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o udzielenie pożyczki przez 18 miesięcy od dnia wystąpienia szkody, a beneficjent pożyczki będzie miał 18 miesięcy na jej rozliczenie. Projekt zakłada również wydłużenie na 2025 rok terminu wypłaty zasiłków na pokrycie kosztów zużycia energii elektrycznej lub paliwa niezbędnych do osuszania pomieszczeń.

Nowelizacja specustawy powodziowej ma na celu nie tylko wsparcie finansowe dla poszkodowanych, ale także usprawnienie procedur administracyjnych, co jest kluczowe dla szybkiej i efektywnej odbudowy terenów dotkniętych powodzią.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo