https://e-budownictwo.pl
reklama

180 km torów na granicy z Białorusią. Ten park logistyczny ma dać Polsce przewagę

Dorota Mariańska
Przez Rejon Przeładunkowy Małaszewicze przebiega najpopularniejszy korytarz transportu intermodalnego Azja — Europa. 
Przez Rejon Przeładunkowy Małaszewicze przebiega najpopularniejszy korytarz transportu intermodalnego Azja — Europa.  fot. PKP PLK
Rząd chciałby, żeby przebudowa parku logistycznego Małaszewicze, zakończyła się za 5 lat. Tymczasem od wielu miesięcy spółka Cargotor przygotowuje się do włączenia w struktury kapitałowe PKP PLK, co ma pozwolić na pozyskanie finansowania dla Małaszewicz. - Z powodu zmiany otoczenia geopolitycznego projektu proces zmian właścicielskich w spółce opóźnił się i jest finalizowany dopiero obecnie. Przewidujemy, że powinien zakończyć się w ciągu kilku miesięcy – wyjaśnia Strefie Biznesu Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.

Spis treści

Bez zmian właścicielskich ani rusz

Jak przekazała Anna Szumańska, po dokonaniu zmian właścicielskich w Cargotor, czyli spółce, która zarządza Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze, konieczne będą nowelizacja Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, uzgodnienie nowego harmonogramu i nowej wartości publicznego finansowania.

– Zakładany czas realizacji inwestycji, która jest jednym z priorytetów rządu to ok. 5 lat. Według wstępnych założeń przebudowa i modernizacja RPM zostanie podzielona na dwa etapy. Samo wprowadzenie automatycznego systemu sterowania ruchem kolejowym zwiększy przepustowość RPM do ok. 25 pociągów na dobę – tłumaczy rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.

W sierpniu 2023 r. prezydent podpisał ustawę O zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje ona możliwość finansowania projektu modernizacji i przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze pod warunkiem przejęcia 100 proc. udziałów w Cargotor przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Takie warunkowe finansowanie wynika ze wspólnotowych zasad udzielania pomocy publicznej. Ustawa przewiduje możliwość finansowania w latach 2023-2028 w wysokości 3,2 mld zł netto.

Nowy Jedwabny Szlak nie stoi otworem

Dlaczego Małaszewicze są takie istotne? To największy hub logistyczny we wschodniej Polsce, w którym łączą się systemy kolejowe Unii Europejskiej oraz państw byłego ZSRR. Przebiega tędy najpopularniejszy korytarz transportu intermodalnego Azja — Europa. Trasa przez Polskę jest najkrótsza i najtańsza dla pociągów jadących z Chin do Niemiec, Czech, Francji czy Włoch.

– Szacuje się, że sektor logistyczny w rejonie Małaszewicz generuje kilka tysięcy miejsc pracy: terminal, spedycja, usługi towarzyszące oraz znaczące wpływy do budżetu. Polskie spółki obsługują znaczną część przewozów intermodalnych na tym szlaku, co wpływa na ich rentowność – wylicza Anna Szumańska.

Tymczasem obecne wykorzystanie przepustowości przejścia Terespol – Brześć (Małaszewicze) nie przekracza 35 proc. Poza tym infrastruktura kolejowa w Małaszewiczach jest niewystarczająca - wymaga gruntownej przebudowy i modernizacji. Na Rejon Przeładunkowy Małaszewicze składa się około 180 km torów ze stacjami: Chotyłów, Małaszewicze, Kobylany, Bór oraz rejonami Zaborze, Wólka, Podsędków i Raniewo.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

– Rozbudowa Parku Logistycznego Małaszewicze jest traktowana jako strategiczna inwestycja państwa, gdyż może zwiększyć przewagę konkurencyjną polskich przedsiębiorstw oraz umocnić rolę Polski w globalnych łańcuchach dostaw. W rezultacie realizacji inwestycji zakłada się osiągnięcie co najmniej dwukrotnego wzrostu dostępnej przepustowości kolejowego przejścia granicznego Terespol – Brześć w porównaniu ze stanem obecnym. Docelowo Rejon Przeładunkowy Małaszewicze ma się stać najnowocześniejszym i największym hubem przeładunkowym w Europie – podsumowuje Anna Szumańska.

Jednocześnie zaznaczając, że jego rozwój jest uzależniony od czynników zewnętrznych, takich jak polityka Unii Europejskiej wobec Białorusi i Rosji, inwestycje w alternatywne korytarze (np. przez Korytarz Środkowy) oraz decyzje handlowe chińskich i europejskich partnerów.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo