https://e-budownictwo.pl
reklama

GDDKiA ma cztery standardy utrzymywania dróg. Zimą piątym ogniwem są sami kierowcy

Dorota Mariańska
- Koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól drogową ze śniegiem, przyśpieszając reakcję chemiczną. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wszystkich pasów ruchu – im dłużej samochody unikają lewego pasa, tym później „uruchomi się” działanie soli drogowej - wyjaśnia Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól drogową ze śniegiem, przyśpieszając reakcję chemiczną. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wszystkich pasów ruchu – im dłużej samochody unikają lewego pasa, tym później „uruchomi się” działanie soli drogowej - wyjaśnia Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. fot. Radosław Dimitrow/Polska Press
– Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są przez wykonawców wyłonionych w drodze postępowań przetargowych – przekazał Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak dodał, obecnie prace w tym zakresie prowadzi ok. 50 wykonawców.

Spis treści

Cztery standardy utrzymywania dróg

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje drogi w jednym z czterech standardów, w zależności od natężenia ruchu i znaczenia komunikacyjnego danej trasy.

– W pierwszym, najwyższym standardzie utrzymujemy ok. 5,5 tys. km dróg, a w drugim 11,2 tys. km – wylicza Szymon Piechowiak.

Trzeci standard dotyczy ok. 1,6 tys. km dróg, czwarty natomiast ok. 2,5 tys. dróg.

Jak tłumaczy GDDKiA, w pierwszym standardzie jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym. 

Podobnie jest z drugim standardem. Jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości, łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. 

Trzeci standard zakłada, że jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa likwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym. 

Natomiast standard piąty dotyczy dodatkowych jezdni w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od pierwszego do trzeciego. Jezdnię odśnieża się miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypuje na odcinkach z ruchem pojazdów. 

Im dłużej samochody unikają lewego pasa, tym później sól drogowa zacznie działać

Niezależnie od standardów Szymon Piechowiak wskazuje, że przy pierwszych opadach, zaczyna się rola wszystkich użytkowników dróg.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

– Koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól drogową ze śniegiem, przyśpieszając reakcję chemiczną. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wszystkich pasów ruchu – im dłużej samochody unikają lewego pasa, tym później „uruchomi się” działanie soli drogowej. Podobnie jest po przejechaniu pojazdów do zimowego utrzymania, które odśnieżają całą szerokość jezdni i dodatkowo posypują ją solą – podkreśla rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak wskazuje, podczas opadów dalej pracują pługosolarki, i dodatkowo pługi zgarniają gromadzący się na drodze śnieg.

– Służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, ale nie są w stanie całkowicie im zapobiec. Gdy trwają intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem – zaznacza Szymon Piechowiak.

Kierowcy mogą zgłaszać, gdzie jest problem z przejazdem

I przypomina, że GDDKiA przyjmuje zgłoszenie od kierowców nie tylko dotyczące wypadków, zwierząt poruszających się pasem drogowym lub przedmiotów znajdujących się na jezdni, ale też trudnych warunków zimowych.

– Stale monitorujemy sytuację na naszej sieci dróg, również pod kątem opadów śniegu i na bieżąco zbieramy informacje o tym, w których miejscach tworzą się zatory lub dochodzi do spowolnienia ruchu. Informacje od kierowców są więc dla nas ważnym sygnałem, ale nawet jeżeli nie otrzymujemy od nich zgłoszeń, to służby wiedzą, w których miejscach potrzebne są najpilniejsze działania. Natychmiast na to reagujemy i w takie rejony w szczególności kierowany jest sprzęt do zimowego utrzymania dróg – zapewnia rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgłoszenia można przekazywać pod numerem 19 111 (informacja drogowa) oraz do Oddziałów i Rejonów GDDKiA. Ile osób korzysta z takiej możliwości?

– Nie prowadzimy takich statystyk – odpowiada Szymon Piechowiak.

W całym sezonie zimowym 2025/2026 GDDKiA ma w gotowości ponad 2100 pługosolarek i blisko 640 pługów, a także 288 magazynów soli.

– Przewidujemy, że w sezonie zimowym 2025/2026 zużytych może zostać: 335 tys. ton soli drogowej, 2,2 tys. ton chlorku wapnia, 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających – podsumowuje przedstawiciel Dyrekcji.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, jest to ponad 21 tys. km.

Komentarze

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo