https://e-budownictwo.pl
reklama

2255 metrów pod ziemią. Kończy się drążenie ważnego tunelu

Dorota Mariańska
Opracowanie:
Mostostal Warszawa i ACCIONA, poza budową tunelu, realizują także ponad 10-kilometrowy odcinek trasy.
Mostostal Warszawa i ACCIONA, poza budową tunelu, realizują także ponad 10-kilometrowy odcinek trasy. fot. materiały prasowe
Pod Rzeszowem dobiega końca jedno z najtrudniejszych zadań inżynieryjnych w Europie. TBM „Karpatka” domyka pierwszą nitkę tunelu S19 Rzeszów Południe-Babica o długości 2255 metrów, który ma stać się sercem polskiego odcinka Via Carpatii. Gigant o średnicy ponad 15 metrów pracował miesiącami w wymagających warunkach geologicznych, a wartość inwestycji przekracza 2 mld zł. Nowy tunel skróci czas przejazdu na południe kraju i wzmocni pozycję Podkarpacia w europejskiej sieci transportowej.

Spis treści

Jedno z najtrudniejszych wyzwań inżynierskich w Europie

Za zadanie odpowiada konsorcjum firm Mostostal Warszawa i ACCIONA.

Zbliżające się przebicie TBM „Karpatka” to zwieńczenie wielomiesięcznej pracy zespołów inżynierskich oraz rezultat doświadczenia, determinacji i najwyższych standardów technicznych. Średnica maszyny, przekraczająca 15 metrów, w połączeniu ze skomplikowaną geologią terenu, czyni realizację tego tunelu jednym z najtrudniejszych wyzwań inżynierskich w Europie. Wydarzenie to istotnie przybliża zakończenie inwestycji kluczowej dla funkcjonowania międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia – czytamy w komunikacie.

Tunel jest elementem drogi ekspresowej S19, wchodzącej w skład międzynarodowego korytarza Via Carpatia, łączącego Litwę z Grecją przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. W Polsce trasa będzie liczyć ok. 700 km i przebiegać przez pięć województw.

Podkarpacki odcinek z tunelem stanie się kluczową arterią regionu, wzmacniając połączenia północ-południe i sprzyjając rozwojowi gospodarczemu Polski oraz całej Europy Środkowo-Wschodniej – podkreślono.

Nie tylko tunel, ale i droga

Mostostal Warszawa i ACCIONA, poza budową tunelu, realizują także ponad 10-kilometrowy odcinek trasy. Wartość całej inwestycji przekracza 2 mld zł.

Mostostal Warszawa należy do grona największych firm budowlanych w Polsce. Jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych niemal od początku istnienia krajowego rynku kapitałowego. Głównym akcjonariuszem spółki jest ACCIONA – hiszpańska firma działająca w sektorze infrastruktury, energetyki odnawialnej oraz gospodarki wodnej.

Źródło: Mostostal Warszawa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo