https://e-budownictwo.pl
reklama

Dom na kołach czyli kamper

Sławomir Bobbe
Wypoczynek z kamperemDla wielu posiadanie kampera oznacza wolność i możliwość spędzania wolnego czasu tam gdzie się chce.
Wypoczynek z kamperemDla wielu posiadanie kampera oznacza wolność i możliwość spędzania wolnego czasu tam gdzie się chce. fot. morguefile.com
Caravaning, czyli turystka uprawiana z wykorzystaniem przyczepy bądź samochodu kampingowego jest coraz popularniejszy w naszym kraju. To świetny sposób na zwiedzanie bez konieczności martwienia się o noclegi. Kamper daje wolność wyboru, którą docenia wielu ich posiadaczy.

Styczeń jest idealnym momentem na zakup własnego kampera. Wysoki sezon jest jeszcze daleką perspektywą, więc można przebierać w ofertach rynku wtórnego. Chętni na nowego kampera mogą z kolei niekiedy skorzystać z promocji i kupić nowy jeżdżący dom w cenie starego rocznika. Potencjalni nabywcy domu na kołach muszą w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie czy chcą (a właściwie – czy stać ich) na nowy egzemplarz, czy jednak decydować się będą na inwestycje w używany model.

Komfort kosztuje

Kampery można podzielić na trzy główne rodzaje – kampery zintegrowane, z alkową i bez alkowy. Kampery zintegrowane będące najbardziej luksusową formą domów na kołach mają zabudowę mieszkalną połączoną z szoferką, z którą tworzą jednolitą bryłę. Tego typu wozy mają zwykle najlepiej rozplanowaną przestrzeń wewnątrz, oferują też największy komfort.

Zobacz wideoRzucił pracę i zamieszkał w kamperze 

Bardzo często – przy zakupie nowego pojazdu – można skorzystać z katalogu ulepszeń i opcji dodatkowych, które dodatkowo pozwalają wybrać auto dostosowane do własnych potrzeb. Za wadę tego typu rozwiązań uznać można większą masę auta i cenę – najbardziej luksusowe zintegrowane kampery, które przypominają raczej luksusowe autokary, potrafią kosztować kilka milionów złotych, choć z drugiej strony można nowy wóz kupić za kilkaset tysięcy złotych. Kampery z alkową, czyli miejscem do spania ulokowanym nad głową kierowcy w specjalnej nadbudowie z oknami to najczęściej wybierane wozy w naszym kraju. O ich atrakcyjności decyduje niższa niż w przypadku integrali cena, mniejszy rozmiar samego auta, a także stosunkowo dobry komfort, który kamper zaoferować może nawet 6-osobowej rodzinie. Kampery bez alkowy, zwane też campervanami – to najprostsze konstrukcje, bazujące bardzo często na podwoziu aut dostawczych, w Polsce najchętniej zabudowywane jest podwozie Fiata Ducato i Peugeota Boxera. Taka konstrukcja wykorzystywana jest najchętniej przez podróżujące pary – ograniczona ilość miejsca powoduje, że nie jest to opcja najlepsza dla większej rodziny czy większego towarzystwa podróżującego wspólnie.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kupujesz używanego kampera? Bądź czujny i cierpliwy

Przy zakupie używanego kampera wskazana jest czujność jeszcze większa niż przy zakupie domu. Liczy się ogólne wrażenie (w końcu w domu na kołach wiele osób spędzać będzie długie tygodnie) i trudno, żeby przebywać we wnętrzach, które się po prostu nie podobają. Istotny jest również stan techniczny pojazdu – jego przebieg, stan silnika czy niezwykle ważne w kamperach hamulce. Na sam silnik trzeba zwrócić szczególną uwagę – coraz więcej europejskich miast zamierza wprowadzać obostrzenia dla pojazdów nie spełniających rygorystycznych norm emisji, z czym stare motory mogą mieć problem. Oprócz stanu technicznego pojazdu koniecznie sprawdzić trzeba – wnikliwie i cierpliwie – część mieszkalną, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych przecieków i wilgoci (stąd dobrze oglądać wozy wystawione na sprzedaż np. po intensywnym deszczu).

Naprawa wnętrza kampera jest nie tylko czasochłonna i trudna, ale również bardzo droga. Przegniłe podłogi, przeciekające wnętrze, zniszczony np. brodzik w łazience – generują potężne koszty naprawy. Warto też zwrócić uwagę na wagę auta. Te o masie całkowitej poniżej 3,5 tony można prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B. Mniejsze modele to również mniejsze spalanie, niższe opłaty na promach czy w miejscach parkingowych.

Na co zwrócić uwag kupując kampera?

Na funkcjonalność kampera inaczej będzie spoglądać podróżująca samotnie para, a inaczej kilkuosobowa rodzina. Jest jednak kilka elementów, które warto w kamperze mieć bez względu na to, kto nim podróżuje. Nie zawsze w miejscu, w którym zatrzyma się kamper będzie możliwość podłączenia prądu, dlatego ważne jest, żeby lodówka mogła być zasilana także gazem z butli. Podobnie jest z ogrzewaniem auta czy podgrzewaniem wody. Same zbiorniki na wodę powinny być również ogrzewane, zwłaszcza gdy kamper będzie wykorzystywany także w czasie zimowych wyjazdów. Dobrze, aby kuchenka również była gazowo-elektryczna. Niezwykle ważnym elementem jest możliwość rozłożenia bocznej markizy wzdłuż całego kampera. Pozwala ona cieszyć się świeżym powietrzem nawet wtedy gdy na zewnątrz pada deszcz. Przynajmniej część okien – tych najczęściej otwieranych powinna być zaopatrzona w moskitiery, a te przy kuchence – w wentylatory z wyciągiem.

„Pożyczka" zamiast kupna

Jeśli ktoś nie jest jeszcze zdecydowany na taką formę turystyki i mieszkania w czasie wyjazdów, może sobie oszczędzić rozterek i kampera wypożyczyć. Część firm pozwala – przed zakupem określonego modelu – podróżować nim by sprawdzić, jak dokładnie funkcjonuje. W Polsce jest też sporo wypożyczalni kamperów, które pozwalają cieszyć się caravaningiem bez konieczności kupowania własnego auta. Sam koszt wypożyczenia (bez kaucji, opłat związanych z serwisem kampera itd.) to wydatek od około 300 do 600 złotych za każdy dzień, przy czym zwykle wozy wypożyczane są w cyklach tygodniowych.

Środowisko miłośników caravaningu jest w naszym kraju dość dobrze zorganizowane. Na stronach internetowych i forach poświęconych tej formie turystyki warto wypatrywać ofert sprzedaży – kupno zweryfikowanego przez środowiska wozu niesie z pewnością mniejsze ryzyko natrafienia na „podejrzany" model. 

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo