Spis treści
Nowe źródła finansowania dużych projektów
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział w poniedziałek w Kielcach prace nad nową ustawą, która ma wesprzeć samorządy w realizacji inwestycji o największej skali. Jak zaznaczył, obecne mechanizmy finansowania nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom.
– Przygotowujemy projekt zmiany ustawy, który w inny sposób będzie wspierać duże inwestycje samorządowe – poinformował Klimczak. – Wsparcie dedykowane obecnie w trybie konkursowym z budżetu państwa przez wojewodów nie jest adekwatne do potrzeb w zakresie realizacji tak dużych projektów – dodał.
Celem nowych regulacji ma być stworzenie dodatkowych źródeł finansowania inwestycji, które przekraczają możliwości budżetów samorządowych. Przykłady takich projektów to m.in. most w Opolu czy wschodnia obwodnica Kielc.
– Obecne realia nie pozwalają na ich realizację wyłącznie z finansów samorządowych – podkreślił minister infrastruktury.
Ministerstwo planuje także gruntowną reorganizację systemu konkursów inwestycyjnych.
– Celem jest uwzględnienie bardzo zróżnicowanych potrzeb, dlatego konkursy zostałyby rozdzielone na te, które dotyczą dróg, mostów, wiaduktów, obwodnic, remontów czy nakładek – wyjaśnił Klimczak.
Dodał również, że trwają rozmowy z resortem finansów w sprawie finansowania nowych rozwiązań legislacyjnych. – Prowadzimy dialog z Ministerstwem Finansów, aby ustawa mogła zostać uchwalona w przyszłym roku – zaznaczył.
Nowa droga szybkiego ruchu
Wypowiedzi ministra padły podczas wizyty na placu budowy drogi ekspresowej S74 na odcinku Przełom/Mniów – Kielce, która ma kluczowe znaczenie dla regionu i całej sieci dróg krajowych. Klimczak zwrócił uwagę na ogólnopolskie znaczenie tej trasy.
– Jest trasą tranzytową, która oddziałuje bardzo mocno na trzy ważne regiony: Świętokrzyskie, Podkarpackie i Łódzkie. Dzięki tej drodze województwa świętokrzyskie i podkarpackie mają krótszą drogę do połączenia z autostradami A1 i w konsekwencji później z autostradą A2 – powiedział.
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycja obejmuje budowę 16,4 km drogi ekspresowej, w tym fragmentu w śladzie obecnej DK74 oraz nowego przebiegu łączącego się z węzłem S7 Kielce Zachód.
– W ramach inwestycji powstaną również przejścia dla zwierząt dużych, małych i średnich. Wybudowane zostaną także zabezpieczenia akustyczne w postaci ekranów o długości ponad 7,5 km, jak również drogi zbiorcze wzdłuż całej drogi ekspresowej o długości ponad 26 km – poinformował Piotr Krampikowski, dyrektor kieleckiego oddziału GDDKiA. – Obecne prace są zawansowane w 35 procentach. Wybudowanych zostanie m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów – dodał.
Całkowity koszt inwestycji przekracza 500 mln zł, a jej finansowanie pochodzi z Rządowego Programu Rozwoju Dróg Krajowych. Zakończenie budowy planowane jest na pierwszą połowę 2027 roku.







