https://e-budownictwo.pl
reklama

Ważna międzynarodowa trasa ma już dwie jezdnie na całej długości

Dorota Mariańska
Opracowanie:
Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi - od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno - z Polską i zachodnią częścią Europy.
Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi - od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno - z Polską i zachodnią częścią Europy. fot. fot. GDDKiA
Od 2 października ruch na obwodnicy Łomży w ciągu drogi S61 odbywa się dwiema jezdniami. Oddano do użytku jezdnię w stronę Suwałk. To oznacza, że cały międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica od Warszawy do Budziska, o długości 310 km, jest już drogą dwujezdniową.

Spis treści

Via Baltica łączy państwa bałtyckie z Polską i zachodnią częścią Europy

Via Baltica, w ciągu drogi międzynarodowej E67, łączy Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej biegnie w ciągu drogi S61 i dalej po S8 do Warszawy.

Trasa pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi - od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno - z Polską i zachodnią częścią Europy. To także element dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie.

Prace w Łomży i okolicach zamknęły międzynarodowy korytarz transportowy

Do tego, żeby Via Baltica miała dwie jezdnie na całej długości, niezbędne były inwestycje w Łomży i okolicach miasta. Jednocześnie ich zakończenie jest istotne zarówno z międzynarodowego, jak i z lokalnego punktu widzenia, ponieważ odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno o 12,9 km długości, wyprowadza cały ruch tranzytowy z Łomży.

– Obecnie ruch na obwodnicy Łomży odbywa się po dwóch jezdniach. Jednak na jezdni w stronę Warszawy, po której do tej pory ruch odbywał się w dwóch kierunkach, wykonawca ma jeszcze zebrać dotychczasowe oznakowanie rozdzielające przeciwne pasy ruchu. Do zakończenia tych prac, jeden pas będzie wyłączony z ruchu – zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak podano, obwodnica ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej przystosowane do przenoszenia ciężkiego ruchu – 11,5 t /oś. W ramach zadania wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród, Łomża Północ. Wartość kontraktu w systemie Projektuj i buduj to 713,4 mln zł.

– W ramach zadania jakim jest budowa obwodnicy Łomży powstaje też 7 km odcinek DK64. W tym roku oddajemy do ruchu fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w przyszłym roku od Marianowa do Elżbiecina (4 km) – informuje GDDKiA.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak podsumowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, koszt budowy wszystkich polskich odcinków wchodzących w skład szlaku Via Baltica to ponad 11 mld zł. Dofinansowaniem ze środków UE objęta była budowa prawie całej trasy, a jego wysokość to blisko 6 mld zł.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo