https://e-budownictwo.pl
reklama

Ten most jest dłuższy niż Pałac Kultury. Większość Polaków nie wie, gdzie się znajduje

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Mosty to jedne z najbardziej istotnych obiektów inżynieryjnych. Łączą brzegi rzek, przecinają doliny i zapewniają sprawny ruch zarówno drogowy, jak i kolejowy. W Polsce jest ich tysiące – od monumentalnych mostów autostradowych i konstrukcji spinających dzielnice dużych miast, po lekkie kładki pieszo-rowerowe i mosty ruchome. Zobacz w galerii, jak różnorodne i efektowne potrafią być te przeprawy.

Spis treści

Mosty i wiadukty – czym to tak naprawdę się różni?

Mosty różnią się od wiaduktów przede wszystkim lokalizacją. Most to budowla inżynieryjna, która łączy dwa brzegi rzeki, czy innego akwenu, natomiast wiadukt przecina inne przeszkody – np. tory kolejowe, drogi czy głębokie doliny. W obu przypadkach konstrukcja musi być wykonana solidnie, bezpiecznie i ma zadanie przenosić bardzo duże obciążenia.

W Polsce jest wiele imponujących budowli, zarówno służących nam już od wielu lat, jak i współczesnych, które zostały zbudowane w XXI wieku. Doskonałym przykładem nowoczesnej technologii inżynieryjnej jest Most Rędziński we Wrocławiu – największy most w Polsce, a jednocześnie konstrukcja podwieszana o imponującej sylwetce.

Natomiast nietuzinkowy wiadukt w Lewinie Kłodzkim, o charakterystycznych arkadach, to przykład obiektu, który łączy funkcję użytkową z walorami krajobrazowymi, które przyciągają turystów.

Most mostowi nierówny – poznaj różne rodzaje przepraw w Polsce

Najpopularniejsze są mosty belkowe, oparte na prostych dźwigarach, oraz mosty łukowe, w których obciążenia przenoszone są przez sklepienie. W polskim krajobrazie coraz częściej dominują mosty wiszące i podwieszone, umożliwiające pokonywanie dużych rozpiętości dzięki zastosowaniu lin lub cięgien mocowanych do wysokich pylonów. W obszarach żeglugowych sprawdzają się mosty zwodzone i obrotowe, których ruchome przęsła otwierane są za pomocą precyzyjnych mechanizmów.

W dużych aglomeracjach miejskich włodarze coraz częściej inwestują również w nowoczesne kładki pieszo-rowerowe, czyli lekkie konstrukcje stalowe lub zespolone, w architektonicznie wyszukanej formie. Współczesne obiekty wykorzystują technologie zespolone, prefabrykację i nowoczesne materiały, podczas gdy wiele starszych mostów i wiaduktów to kawałek historii i świetny przykład dawnej myśli inżynierskiej.

Oto ciekawostki o polskich mostach. Sprawdź swoją wiedzę!

Najciekawsze i rekordowe mosty, wiadukty, kładki pieszo-rowerowe i przeprawy ruchome:

  • Najstarszy most w Polsce – most ceglany w Grudziądzu zbudowany w I połowie XIII wieku. Powstał z cienkiej cegły oliwskiej i był częścią średniowiecznego zespołu Bramy Toruńskiej. Jego najstarsza arkada liczy ponad 800 lat.

  • Najwyższy wiadukt w Polsce – wiadukt nad Jeziorem Czorsztyńskim (Zakopianka, trasa S7), wznosi się ok. 50 m nad wodą w malowniczym górskim krajobrazie.

  • Najwyższy most w Polsce – wrocławski Most Rędziński, który znajduje się nad Odrą. Jego centralny pylon ma aż 122 metry wysokości, co czyni go nie tylko dominującym punktem krajobrazu, ale też największym tego typu mostem podwieszanym w kraju.

  • Najdłuższy most w Polsce – most w Rozgartach pod Grudziądzem, który ma 1953 metry długości. Most ten przekracza Wisłę , jako autostrada A1.

  • Najdłuższa kładka pieszo-rowerowa – przeprawa przez Wisłę w Warszawie, która ma 452 metry i łączy Powiśle z Pragą. Przeznaczona wyłącznie dla pieszych i rowerzystów.

  • Kultowa kładka miejska, czyli kładka Ojca Bernatka w Krakowie – ma 145 metrów i łączy Kazimierz z Podgórzem. Znana z „kłódek zakochanych” i rzeźb balansujących Jerzego Kędziory.

  • Najbardziej znany most obrotowy w Polsce – zabytkowa przeprawa w Giżycku z 1899 roku, czyli ręcznie obsługiwany most obrotowy nad Kanałem Łuczańskim. Jego stalowe przęsło obraca się o 90 stopni.

  • Najkrótszy most zwodzony, czyli podnoszony most w Darłówku – ma ok. 30 metrów. Umożliwia ruch kutrów i jachtów między portem a otwartym morzem.

  • Najnowszy duży most drogowy – most Południowy w Warszawie (im. Anny Jagiellonki), który łączy Ursynów z Wilanowem. Część Południowej Obwodnicy Warszawy. Składa się z dwóch równoległych przepraw – każda z 3 pasami ruchu.

  • Najbardziej kontrowersyjny wizualnie most – most wantowy nad Martwą Wisłą. Krytykowany za mało harmonijną formę w kontekście krajobrazu Żuław.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-budownictwo.pl E-budownictwo